szolopres.jpgMint említettem az előző bejegyzésemben, szeretnék egy kicsit elindulni a szőlő szüret után a borászati témák felé, mert az eddigi tudásom igen csak kevésnek bizonyult, és csak emlékekre, megfigyelésekre épült. Ott hagytam abba, hogy pár témának utána olvastam, pár kiegészítőnek utána néztem, de igazából a lényeg, a szüret még várat magára időhiány miatt.

Úgy gondoltam, hogy a vörös szőlő szüretét két felé bontanám. Lenne egy finom, érett, egészséges szőlőből készült szüret, valamint a többi szőlőt is majd külön leszüretelném. Úgy gondoltam, hogyha már "könyv" szerint megyek, akkor legyen úgy, ahogy ők írják, csak egészséges, érett gyümölcsöt takarítunk be.

Sajnos, a termés fele vagy már túlérett, vagy még csak az érési stádium elején jár. Idén megint nem tudtam eleget foglalkozni a bor megalapozásával. De hát ha csak a jót szedem le, akkor is úgy 30-40 liter must össze tudna jönni. A hibát a következővel vétettem, elkértem apósomtól a szemező gépét. Nagyon praktikus, mert csak beleönti az ember a vödör szőlőt, az meg leszedi a szemeket és kicsit össze is töri a szárról. Mivel olvastam, hogy a vörös szőlő mustját a héján kell hagyni, de maradhat ott a szára, mert abban vannak nem éppen olyan anyagok, amik szükségesek. Ezért a szemezés szükséges, de ha van szemezőgép, akkor egyszerű az egész. Szóval elkértem a gépet és egy nagyobb dézsát, mivel nekem az sincs. Természetesen felajánlotta, hogy mivel otthon van, szívesen leszedi nekem a szőlőt. Megköszöntem, de nagyon nem volt kifogásom, hogy mivel tudnám visszautasítani. Így csak abba reménykedtem, hogy addig nem áll neki a saját dolgai mellett, amíg nem lesz egy szabad délutánom.

Tegnap lett volna. De délelőtt apósom beelőzött és leszedte az egészet. Egybe. Érettet, éretlent rohadtat,... mind egybe szedett. A mustfoka meg is látszott, mert éppen elérte a 15-öt. Pedig a jó szőlőé, biztosan 17 körüli lett volna, mert nagyon intenzív illattal és édes ízzel volt a tőkéken. Hát bebuktam. Mivel a szüret megtörtént, és hétvégén a hozzávaló kiegészítő szereket megvettem, ezért úgy gondoltam, elvégzem a szükséges javításokat.

Először is megmértem a must fokot, ami 15-öt mutatott. Ez messze nagyon kevés, ezen segíteni kell. A mennyiség kb. 100 liter, vagyis 1 hl lett. Tehát az arányok szempontjából tökéletes.

Másodszor összegyűjtöttem a szükséges cukor mennyiséget, amivel 19 köré tudom tolni a mustfokot. Ugye, mivel egy kilogramm cukor 1 fokot emel a must cukorfokán, ezért a szükséges 19 körülihez 5 kilogramm cukor megteszi. Ezt bele is szórtam és jól el is kevertem. Amúgy a mustot egy 120 literes műanyag hordóba tettem és tettem rá fedőt. Ha jól emlékszem, akkor nagyon nem találkozhat levegővel.

Harmadszor bevittem a szereimet és átolvastam, mit és hogyan kell a musthoz adagolni. Ami most kellett az a fajélesztő, amivel felgyorsul, beindul a forrás. Ezt is előkészítettem, mert nem csak annyi, hogy kibontom és beleteszem az anyagba, hanem eléggé macerás. El kell keverni állandó hőmérséklet mellett a por alakú anyagot, majd állni hagyni. Mikor letelt a szükséges idő, akkor a mustból apránként hozzáöntünk és a hőmérsékletét közelítjük a must hőfokához. Egészen addig, amíg közel hasonló nem lesz. Ez végig játszottam, majd óvatosan beleöntöttem a hordóba, majd egy kicsit, csak a must tetejét, megkevergettem.

Sokat gondolkodtam, hogy a forrásba lévő mustnak hol lenne a legjobb helye. Mivel 20 fok körüli hőfok kell a jó forráshoz, ezért a lakás lenne, de oda csak nem vihetem. Mivel azt mondták az okos meteorológusok, hogy most jön egy kis hőemelkedés nappal, így arra gondoltam, hogy míg jó idő van, akkor a garázs előtt lesz a must, majd, ha lehűl az idő, akkor csak begörgetem a garázsba. Szóval most az udvaron van a garázsajtó mellett. Majd még beszámolok, hogy hogyan alakul a dolog. Bár talán egy kis kén jó lenne neki, és ma meg is kapja, ha időben hazaérek.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása