20140208_104624.jpgPalánta. Ez az időszak egyik nagy kérdése, hogy mennyire sikerül a palántának elvetett magokat elszúrni, hogy minél szebb és egészséges palántákhoz jussak? Ez azért is fontos, mert ha sikerül, akkor egy plusz impulzussal indulok neki az idei kertészkedési szezonnak, ha nem, akkor kicsit letörve.

Eddig vegyes eredményeket produkált a palánta nevelése. Ennek nagyon sok oka és problémája volt. Ezekből próbáltam tanulni, hasznosítani. Idén lesz szerintem a legjobb körülmény. Tavaly már sikeresnek lehet nevezni a palánta nevelést, de egy kis időzítési problémám akadt, túl korán kerültek a magok a földbe. Tavaly volt tesztelve először, ami nekem már a fejemben kikörvonalazódott, hogy a magokat hogyan kell a földbe tenni. A kérdés az volt, hogy sok magot szórva kis helyre, vagy szétültetve magonként? Természetesen különültetés volt a nyerő.

Ezért idén a következő módon készítettem el a palánta ágyását. Tavalyi próbálkozások maradéka még a kertben várt arra, hogy komposztra kerüljenek. De végül csak a gazokat és a föld tetejét vettem le a virágládák tetejéről. Úgy az 1/3-a földet tartottam meg a tavalyi földnek. Azt már az elején tudtam, hogy minél frissebb és kevésbé használtabb a táptalaj, annál jobb, szebb eredményre várhatok. Szóval a két nagy virágládából a harmada földet megtartottam. A munkahelyről összegyűjtött zaccból egy vékony réteget szórtam a földre, majd frissen vásárolt virágföldet szórtam a tetejére. Ezt a földet kiegyengettem vízszintesre, majd gyengén lenyomkodtam, hogy tömörítsem a földet. Nem locsoltam be a földet, mert a már bent lévő föld így is túlságosan vizes volt.

Ezután a kezembe vettem a vetőmagon zacskóját. Ezeket a zacskókat a megvásárlás után óvtam a hidegtől. Eleinte a lakásban tároltam, majd mikor már megkezdtem a kinti munkákat, akkor egy használaton kívüli hűtőbe tettem. Sajnos, muszáj ennyire eldugni, óvni, mert a sok rágcsáló megtalálja és felfalja, mielőtt még elvethetném. Szóval, elővettem a zacskókat. Idén 4 zacskó tartalmát szeretném elvetni. Két fajta paradicsomot és paprikát. Paprikából a kaliforniai húsos paprika volt egy egyik nyerő, míg a másik egy fehér TV paprika. Pontosan nem tudom a nevüket, pedig jó lenne ezeket megjegyezni, mert ha beválik, akkor akár jövőre is az lehetne a befutó. Paradicsomból a tavaly jól teljesítő sárga fürtös és idénre egy piros fürtöst választottam. Gondolkodtam erős paprikán is, ahogyan tavaly, de inkább veszek a vásárban majd egy tőt, mert nem eszek sok erőset. Sőt, a megszáradt paprikákat se használjuk fel.

Szóval a zacskó a kézben. Egyik évben bevált, és fontos betartani azt, amit a magok vetéséről írnak. A paradicsomot 1 a paprikát 2 centire kell a földbe vetni a megfelelő eredmény érdekében. Ezt azért tanácsolom, mert volt év, amikor a magokat olyan mélyre ültettem, hogy nem keltek ki. Volt, amikor meg túlságosan közel a felszínhez, akkor meg nem bírta megtartani a gyökér a kinőtt szárat. Szóval érdemes megtartani a tanácsot. Érdemes az időzítést is betartani, mert ha úgy és akkor vetjük a magokat, ahogyan a papíron van írva, akkor valószínűleg akkorra lesz palántánk, amikorra a papír írja. Tavaly ebbe a hibába is belefutottam. Gondoltam ha előbb elvetem, akkor előbb lesz palántám, és előbb lesz termésem is. Nos, a terv jó volt, csak a természet nem akart meleget hozni, így nem lehetett a palántát kiültetni és szépen megnyúlottak a szárak.

Szóval miután sikerült kitalálni, hogy mikor szeretném elvetni a magokat, és eljött az idő, akkor fel kell szakítani óvatosan a zacskókat, majd a tenyerembe szokta szórni a magokat. Hát sok mag nincs benne, de szerintem egy kis konyhakertbe szükséges palántát ki lehet belőle nevelni, sőt. A paradicsom magok felét nem is szoktam elvetni, mert amúgy se tudom felhasználni, és mire palánta lesz belőle, addigra akiknek szeretnék belőle adni, addigra azoknak már piacokról be van szerezve a szükséges mennyiség. A magokat lehetőleg egyenlő távolságra 3-4 cm távolságra elhelyeztem a tömörített virágföldön. Ezután a zacskón elolvastam, hogy milyen mélyre kell ültetni, és annak megfelelő virágföldet tettem a tetejére. Kicsit megnyomkodtam, de nem erősen.

Arra még nagyon kell ügyelni, mert ezt is már elrontottam, hogy a vetés tetején vízszintben legyen a föld. Erre azért kell figyelni nagyon, mert ha lejt valamerre, akkor ha locsoljuk a földet, a víz a lejtésnek megfelelően elfolyik az egyik sarokba, míg a magasabb rész száraz marad. Tehát annyi földet kell rakni a tetejére, amíg el nem érjük a szükséges vízszintet, természetesen továbbra is ügyelni kell arra, hogy az ajánlott földmélységet a magoknál túl ne lépjük.

Miután végeztem a vetéssel, fogtam a négy virágládát, és elhelyeztem két olyan ablakba, amely kelet - dél-kelet felé néz. Így reggeltől egészen délutánig kapja a fényt a virágláda. Persze arra is nagyon figyelni kell, hogy nehogy túl sok fényt kapjon, mert az üvegen keresztül képes a nap kiégetni, kiszárítani a vetést. Már jártam úgy, hogy két forróbb nap után egyszerűen kiégett a palánta. És mivel napos ablakba kerültek, ezért napi szinten ellenőrizni kell a föld nedvesség tartalmát. Ezt úgy szoktam, hogy az egyik ujjamat beledugom a földbe, és ha száraz, akkor jöhet a víz.

A locsolással is igen vigyázni kell. Ha túl erős, vagy hirtelen nagy mennyiségű a víz, akkor kimoshatja a földet az egyik helyen, míg a kimosott földet egy másikon felhalmozhatja. Így megint elcsúszunk az ideális földmélységtől. Ha lehet, akkor spriccelővel kell a földet locsolni, de akkor is csak óvatosan. Legalább is addig, amíg a palánták meg nem erősödnek. Most lehet locsolni minden nap.

Remélem sikerült egy kicsit segíteni, hogy milyen módszerrel kell a palántákat nevelni lakásban, és mások is kedvet kapnak erre. Nagyon sokat jelent, ha kiülteti az ember a saját palántáját, és leszedi az első termést róla. Engem mindig nagy büszkeség tölt el ilyenkor.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása