Minden évben a legjobban a tavaszt szeretem, és ha még inkább kellene választani, akkor azt az időszakot, amikor virágoznak a gyümölcsfáim. Ilyenkor képes vagyok tíz-húsz percet is csak sétálgatni, és azt figyelni, melyik fám fog idén a legjobban teljesíteni, melyik rügyből lesz virágkezdemény. Hát idén ami biztos, nem lesz almatermés rekord. Minden almafám sokkal, de sokkal kevesebb virágot hozott, mint az eddigi években tette. Viszont a meggyfa az egy fehér virágcsokorra hasonlít a töménytelen virággal. Gondoltam, mutatok most pár képet a kertemről. Ezt a sétát és fényképezgetést minden évben meg szoktam tenni.

aranyeso.jpg

A sort mégse gyümölcsfával, hanem az aranyeső bokrommal kezdeném, mert tavasszal ez a legszínesebb a kertemben. Ezt még a hatos út árkából szedtem. Azóta szépen kikupálódott, bár az elején gondjaim voltak a metszésével.

mandula.jpg

Mandulafa az egyik legelső fáim egyike, amelyet nem kereskedésből vettük. Már szerintem többször írtam róla, hogy igazából mandulamagból keltettem. hoztam az öcsém anyósától 10 magot, amelyeket a málnásba beültettem. Ott két évig elvegetált, mikor kivettem a földből őket, majd cserépbe ültettem. Ott megint egy-két évig semmi. Ekkor gondoltam egy merészt, és feltörtem a héjakat és úgy ültettem el a kertben. Persze a következő évben már ott volt két fasuhanc, amelyeket be szerettem volna szemezni apósom neves mandulájával. Aztán kiültettem a kerti kapu mellé őket. Ott nőttek, növögettek. Aztán csak nem jött össze a nemes mandulával a szemzés. Aztán virágozni kezdett. És az első beérés után úgy döntöttem, nem kell szemezni, mert ugyanúgy szép termést hoz, mint a gazdafa hozott. A gyümölcse pedig nem keserű. Tehát maradhat úgy, ahogy van. Ekkor elkezdtem a koronáját alakítgatni, amely arra irányult csak, hogy a vízhajtásokat kivágtam, valamint megnyúlt vesszőket visszavágtam normális méretre.

korai_cseresznye.jpg

A gyümölcsfák közül legelőször a korai cseresznye érik a korai meggyel együtt. Ez a korai cseresznye. Pontosan nem tudom a fajtát, bár eredetileg meg volt. Nagyon szépen és megbízhatóan terem. Minden évben lehet rá számítani. Még nem volt olyan, hogy esetleg valamiért ne lett volna rajta gyümölcs. Bár az első években a seregélyek és a feketerigók nagyon meggyérítették, de hála égnek a szomszédokban vannak korábbi cseresznyék, így leszoktak az enyémről. Most már nem kell a madarak ellen védekezni. Ha teljesen beérik, akkor nagyon édes és roppanós a gyümölcs.

szilva.jpg

Szilvafa. Ebből a fajtából van 5 fám. Ezek se kertészetből érkeztek, hanem a közeli szőlős hegyről. Az egyik ismerősünk ajánlotta a fajtát. Eleinte próbáltam átoltani a szüleim nagyszemű szilvájával, de aztán mikor láttam és kóstoltam a termését, akkor egyből tudtam, hogy hibát követnék el. Mind friss fogyasztásra, mind pálinkának tökéletes fajta. Minden évben terem annyi, hogy a gyerekek tele egyék magukat szilvával, viszont a pálinkának való még nem termet meg rajta. Ez a fajta kicsit érzékeny a rothadásra. Könnyen berohad a fán a gyümölcs, de ettől függetlenül tudom ajánlani bárkinek a sok felhasználási módja miatt.

nektarin.jpg

Nektarin egy igen kitartó fa nálam. Már az első években látszódott rajta, hogy nagyon érzékeny a levél pödrődésre. Ezért próbálkoztam az első években átoltani. Persze ez se sikerült, ezért próbálkoztam vele tovább. Aztán az unokatesóm elmondta a nagy trükköt, hogy hogyan kell permetezés nélkül a levél pödrődés ellen harcolni. Mikor látszódik a levélen, hogy pödrődni fog, akkor le kell csípni. Azóta minden évben van annyi gyümölcs rajta, amennyi a családnak kell, sőt néha importba is jut a család örömére. Egy baja van még ennek a fajtának, hogy gyorsan kopaszodik, száradnak el az ágak. De minden éveben szednem kellett így is le gyümölcsöt, hogy a maradék minél nagyobb legyen.

oszibarack.jpg

Őszibarack az egyik rejtély és meglepetés számomra. Rejtély, mert valamiért nem akar nőni nagyobbra, pedig már több, mint 10 éves. Mindig csak pár, elég rövid vesszőt nevel ki. Valószínűleg azért, mert minden évben van rajta termés elég. Az első években annyira sok volt rajta, és annyira nem értettem hozzá, hogy a sok gyümölcs teljesen lehúzta az ágakat, egészen a földig. Azóta minden évben alá kell karózni a fa ágait, amelyeken sok termés van. Nagyon nagy és édes termést nevel. Szeretik a gyerekek.

kajszibarack.jpg

Kajszibarack az utolsó most a fáim közül. Ez a fa a sárgabarack után szokott közvetlenül érni. Nem csak érni, de virágozni is. Idén nem vágtam vissza egyáltalán, mert idén nem lett rajta sok virág, pedig minden évben virágfürtök szoktak lógni rajta. Majd jövőre jobban visszavágom. Igazából ez az a fa, amelynek a legkevésbé szoktuk enni a gyümölcsét, mert mikor érik, akkor már a sárgabarackkal kiéljük a barack utáni vágyódásunkat. Pedig nagyon ízletes. Leginkább a pálinka cefréjébe szokott landolni a termés, de idén ha esetleg több lenne rajta, akkor a baracklekvár befőzéssel is megpróbálkoznánk.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása