szeder.jpgGyermek korom egyik kedvenc csemegéje az erdei szeder volt. Sokat kirándultunk és a nyári napok során minden erdei gyümölcsnek nagyon tudtunk örülni. Az egyik ilyen gyümölcs volt a szeder, amely minden árokparton megtalálható volt az erdőben. Nem volt szép, nem volt annyira finom, de minden egyes szem kincset ért. Nem is a tájat, az állatokat figyeltük az erdőben, hanem hol lehet a legbokrosabb, leggazosabb, mert ott biztos van pár szem.

Nem csak az erdőkben találtunk ilyen gyümölcsöket, hanem a nagypapámék háza és telke előtt egy nagyon hosszú árok húzódott, amely mindig tele volt a szederrel. Ha megérkeztünk hozzájuk látogatóba, akkor a gyors köszönés után versenyt futottunk a testvéreimmel, hogy ki ér előbb a legjobb bokrokhoz. Szerencsére soha nem maradtunk éhesek, valamint mindig össze sikerült kenni a ruhánkat a sötét gyümölcs levével. Ebben az árokban nagyobb és édesebb gyümölcsök voltak, mint az erdőben. Ha nem lett volna annyira tüskés, akkor biztos pár tövet ültettem volna a szülei kertjébe.

És meghallgatásra talált a kérésem. Miután megházasodtam és elköltöztem a szüleimtől, akkor az új szomszédok egyikével eléggé jóba voltunk, mivel gyermekeink egy oviba és ezen belül egy csoportba jártak. Általában ők jártak hozzánk, de néha mi is eljutottunk hozzájuk. És ekkor történt meg a csoda. A szomszédjuk háza mögött egy lugasban megláttam gyerekkorom kedvencét lugasra futtatva. Nem hittem a szememnek. De mégis. Nem is gondoltam volna, hogy ennek a gyümölcsnek lenne szelídített változata is. Sőt, tüskéi is igen kevés volt, tehát ez az ideális formája a gyümölcsnek. Sajnos, azért egy problémája van, méghozzá, hogy a gyümölcse nem annyira édes, mint az erdőben talált vad társának. Bár, ha belegondolok, akkor lehet, hogy csak azért volt olyan finom, mert kevés volt, más nem volt, és hát az idő mindent megszépít.

Természetesen, egy pár sarjat kértem a kertembe. Kaptam kettőt, amelyekből egy meg is eredt, sőt, pár év múlva, már én tudtam tovább adni a gyümölcsből, mert már nálam is hozta a friss hajtásokat. A gyors telepítés során, nem sikerült megtalálnom a megfelelő helyett neki, mert az első kert mögött szerettem volna egy lugasra futtatni, ami sikerült, csak túl árnyékos helyre került. Valószínűleg ezért se akart nagyon édes lenni. Volt olyan év, amikor a nagy meleg és sok eső miatt, még be se ért, de már le is rohadt. Egyszer vissza is fagyott. Máskor meg annyi új ágat hagytam meg és túl hosszan, hogy nem igen akart beérni.

Ezeket figyelembe véve, úgy döntöttem, kicsit naposabb helyre ültettem őket. A zöldséges kertbe nem igen akartam tenni, mert így is már túl sok, eredetileg nem oda gondolt növény, gyümölcs van már ott. Előre megint nem akartam az első udvarba, mert ott is több minden van, aminek inkább a hátsóbb kertrészekben lenne a helye. Maradt a gyümölcsfás rész. Itt a keleti oldal fasorába lett ültetve a gyümölcsfák közé. Négy bokrot alakítottam ki a szüleimtől hozott hajtásokból, amiből három talán megeredt. Idén teremni nem fog, de jövőre akár nagyobb mennyiséggel is megörvendeztethet.

Mivel idén nem lesz még szeder kupac, ezért utána olvastam, vagyis csak belefutottam, hogy szederrel kapcsolatosan mit is tudnék idén összehozni. Ekkor találtam a http://nepgyogyaszat.com oldalamon egy tea receptet a szeder leveléből. Ha gyümölcs nem is, de azért pár nagyobb levél az van már a szárakon, tehát lehet teát készíteni, amelynek ez a receptje:

"A szederlevéltea áldásos hatásai

A szeder a rózsafélék családjába tartozik, népnyelven fekete málnának is nevezik. A növény egyetlen része sem mérgező de viszont kevesen tudják, hogy levele gyógynövényként is használatos.

-.A szederlevéltea igen hatásos ízületi betegségekre (reuma, köszvény).

- Galeneos, az római hadsereg orvosa, szederlevelet rágatott a katonákkal, hogy erősítse immunrendszerüket és az ínyeket, valamint sebgyógyításra is használták. Ez elsősorban a tannin- és C-vitamin tartalmának köszönhető.

- Teája hasmenés ellen, torokgyulladásnál gargarizálásra, sebek és kiütések esetén borogatásra ajánlott.

- A cukorbetegség elleni teakeverékben is megtalálható.

- Erős menstruációs vérzés esetében segíti a menstruációs ciklus beállítását.

- Magas a vas-, C-vitamin, és karotintartalma. Lekvárja enyhén hashajtó hatású,

- A szederben található magas antocián (antioxidáns vegyület) tartalom, mérsékli a szabadgyökök káros hatását, s így csökkenti a rákbetegség kockázatát. Az antocián ezen kívül gyulladásgátló, érvédő hatású, javítja az emlékezőképességet és szabályozza a vérnyomást.

- Vértisztító

- A friss levél orosztea pótló

- Szárított gyümölcse és gyökere vízhajtó és izzasztó is egyben

- Antibakteriális tulajdonsága miatt húgyúti betegségek, valamint fehérfolyás kezelésére is lehet alkalmazni.

- Úgy a termés fogyasztása mint a levél főzete megelőzi és gyógyítja a vérszegénységet és fogínyvérzést,

- A levélfőzetnek nagyon jó méregtelenítő és tonizáló hatása van

- A levélfőzet külsőleg, bőrbetegségek esetén lemosóként lehet használni bőrlágyító, hámlasztó tulajdonsága miatt, valamint pigmentfoltok elmulasztására, sebtisztításra.

- Torokfájásra öblögetőként, nyálkahártya gyulladás esetében, afta, valamint torokfekély és mandulagyulladás kezelésében is ajánlatos használni.

A teát egész nap lehet inni, nincs ismert mellékhatása. Kesernyés íze miatt mézzel ízesíthetjük. Általában 1-2 csészével szoktak inni belőle naponta. A főzetet pedig így készítjük: 1 kanál levelet leforrázunk 1 csésze forróvízzel, majd lefedjük a csészét és állni hagyjuk amíg kihűlt annyira hogy iható legyen.

Birtalan Katalin - Természetgyógyász"

Hát ha teát nem is készítek a leveléből egyelőre, de azért a sok hasznos vitamin miatt, lehet hogy párat megszárítok aszalással.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása