szolopres.jpgMikor a telket megvettük, akkor az egyik feladat a volt, hogy a gyerekeknek pár tőke szőlőt ültessek, mert szeretik, és mert van hely. Első körben ennek megfelelően csemegeszőlővel lett a kert egyik oldala beültetve. A sok művelési módszer közül a lugast részesítettem előnybe, így ki is lett húzva a lugas.

A telepítés úgy történt, hogy átmentem apósomhoz és ami testszett és szép vesszője volt, azt leszedtem, és ledugtam, beiszapoltam. Ezek elég jó eredési aránnyal meg is eredtek. Viszont nem volt elegendő csemegeszőlő vessző, ezért a lugas második felébe fehér borszőlőt ültettem, méghozzá cserszegi fűszerest. Azért erre gondoltam, mert a szomszédunk ebből a szőlőből készítette a borát, és hát megtetszett.

Igen, de egy másik szomszéd bácsika is megitatta velem az ő kedvenc borát, ami otelló alapokon nyugodott, és eldöntöttem, hogy nekem is kell ilyen. Létre akarok én is ilyen bort hozni. Már pontosan nem emlékszem, hogy azért volt annyira finom, mert előtte pár hordót végig kóstoltunk már, vagy amúgy is nagyon finomra sikerült. A lényeg, hogy eldöntöttem, kell nekem otelló szőlő, de annyi, hogy pár liter bor kijöjjön belőle. Erre azt találtam ki, hogy minden eddig ledugott vessző közé teszek egy otelló vesszőt is. A lugasost pedig két szintűre alakítom ki. Fent lesz az otelló, míg lent a fehér szőlő. Valamint a kert másik felébe is telepítettem egy lugas szőlőt, de ide csak otelló, valamint izabella került. Már több éve vagyogat rajtuk, de eddig nem jártam sikerrel a vörösbor készítés terén. Majd idén, ha lesz rá időm.

Idei borászkodások eddig odáig jutott, hogy a fehér szőlő maradékát, mert persze későn szedtem le, és a darazsak felét leették, leszedtem, ledaráltam, majd másnap lepréseltem. Most ott forr, ha minden jól megy a 20 literes fazékban az udvaron. A mustfoka 17-es lett, ami nem annyira rossz, bár voltak olyan fürtök, amelyek már kicsit rohadni kezdtek.

Eddig nem igen sikerültek a szőlő boraim, ezért kicsit utána olvastam. Bár a borászatban nincs olyan, hogy cukorral feljavítják a mustot, de azért én egy 1,5 kilóval megturbóztam, mert azt olvastam, hallottam, hogy legalább 21-22 fokosnak kell lennie, hogy ne savanyodjon meg a bor. És bevallóm őszintén, hogy eddig nyáron a savanyú fröccs jól jött, de azért jó lenne borozni is, nem csak fröccsözni. De az eddigieket borként nem igen lehetett meginni.

Gondoltam egy merészet, és utána olvastam, hogyan is kell készíteni a vörös bort. Eddig pár napig hagytam csak rajta a szőlő levet a héjon, de az okosabbak szerint azon kell végig megforralni. Vagyis teljes forrást végig kell a szőlőn vinni. Ez mellett olvastam több olyan dologról, amit eddig nem igen akartam tudomásul venni, de ha jobb bort szeretnék, akkor alkalmaznom kell, mert különben megint csak fröccsre fog jutni. Ilyen új dolog a borélesztő, amely arra szolgál, hogy a must forrását beindítsa. A vett anyag csomagolásán elolvastam a felhasználást, és eléggé pepecselős a beélesítése.

A mezőgazdasági boltban ajánlottak egy szert, amely arra szolgál, hogy a forrásba lévő mustot tovább erősítse, ne álljon le a forrás. Ez mellett vettem olyan szert is, amely a zavarosságot csökkenti, így tisztább borhoz jutok. Talán dermesztőnek hívják, ha jól emlékszem. És végül, de talán az elején kellett volna felsorolnom, a folyékony kén. Ez több mindenre jó. Jó a rothadás, ellen, ha a szőlőben voltak rothadt szemek, valamint a bor tartósságát is lehet ezzel növelni. De erről már írtam pár napja az egyik bejegyzésemben.

Ami új, és eddig nem foglalkoztam vele, hogy a vörösbor darálás előtt le kell szemezni, mert a fürtben vannak olyan anyagok, amelyek nem tesznek jót az új bornak. Szóval azt hiszem felkészültem arra, hogy a borászati alapjaimat kicsit magasabb szintre tegyem. Bár erről a szintről nem lenne nehéz feljebb tenni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ccssllaa 2018.12.03. 19:59:35

Hat éve van Othelló szőlőm /kevés Izabellával/, négy éve van Othelló borom. Az első évire azt mondta a Fiam: Apa ez ihatatlan! Az idei Othelló-Bivalyvérre pedig a következőt válaszolta: /kértem, hogy vigye be a bort a teraszukról, mert-5 fok a fagyáshatár/
Szia Papa! Köszönöm az utánajárást. Szerintem nem lesz szükség a kint tárolásra, mert szépen fogyogat, mivel nagyon finom!
Ha érdekel a hogyanja írj a csesznoklaci@gmail.com-ra
süti beállítások módosítása