burgonya2.jpgIdén úgy gondoltam nem egy bejegyzésbe, hanem zöldségenként fogok egy-egy bejegyzést készíteni. Mindegyikben az adott növény termesztési módszereimet osztom meg. Az előző bejegyzésemben a borsóról írtam le mindent, amit a vetésénél szoktam alkalmazni. A mostani bejegyzésem a burgonyáról vagy krumpliról fog készülni.

Eddig mióta megvan nekem a kertem 2006-tól, azóta minden évben pár sor burgonyát el szoktam vetni. Igazából nem a téli alapanyag felhalmozás miatt, hanem az újkrumpliból készült petrezselymes burgonya miatt. Nincs jobb egy friss újkrumplis petrezselymes burgonyánál. Ez mellett pár paprikás krumplit szoktunk csinálni bográcsban, amihez kell, amúgy nem igen lenne rá szükségem. Pedig nagyon sok munkám szokott benne lenni.

"006-ban, amikor elkezdtem veteményezni, akkor vettem egy korai és egy télire elrakható fajtát. Egy sárgás és egy barnás-pirosas (krumpli színű) héjú burgonyát. Sajnos, a korai valahogy "elfogyott", eltűnt, de a másik az azóta is kitart. Mindig a kisebb burgonyákat, amiket már szívás felhasználni a konyhában, azokat el szoktam vető krumplinak rakni.

Mindig a nagyobb vetésre szánt krumplikat akarom csak felhasználni, de végük csak elszórom az összeset, mert sajnálom kidobni. Más lenne a helyzet, ha lenne néhány baromfim, mert akkor azoknak megfőzném és darával összekeverve odaadnám nekik.

Már nagyon sok fajta módon vetettem burgonyát, sőt vetettem nem egyszer krumpli héjat is. Egyik módszer se vallott kudarcot. De végül most azt a módszert alkalmaztam, hogy a jelölővel húztam a sorokat. Eddig másfél sortávolságra szoktam őket vetni, de mikor bokrozom őket, akkor nem szokott elég hely lenni a föld felhúzására, így idén itt nem spóroltam, és minden második sorba húztam a nagy krumpliszedő kapámmal egy mély sort. Ebbe eleinte 5-10 cm távolságra raktam a krumplikat, majd a végén teljesen egymáshoz értek már, sőt a legvégén a kisebb burgonyáknál már egymásra is kerültek. Megint elkapott a "csak ki ne kelljen dobni a vetőburgonyát" effektus, így mindent elszórtam a három sorba.

20180410_175822.jpg

Nem tudom mennyire látszik, de két fajta burgonya lett vetve. Jobb oldali sorban és a középső sor hozzánk közelebbi részén egy a tavaly vett hosszúkásabb burgonya kisebb gumói vannak. Tavaly úgy gondoltam, hogy megint vetek valami korai fajtát. Végül is már nem emlékszem, hogy korai-e, vagy csak más fajta lett. De maradt bőven belőle vetnivaló.

Bár nem látszik, de a jobb oldali sor egy olyan helyre lett vetve, amelyet tavaly még arra használtam, hogy ott égessem a kerti hulladékot: elszáradt gazokat, levágott ágakat,... Úgy gondoltam, idén egy kicsit már hasznosítok az eddig nem használt területből. Az ilyen helyekre (frissen befogott terület) mindig burgonyát szoktam vetni, azért, mert mikor kisebb, akkor a tolival könnyű gazolni, majd mikor megnő, akkor akkora lombja van, hogy az alatta lévő gazokat elég nagy százalékkal el tudja nyomni.

A burgonya termesztésnél két nagyon fontos dologra szoktam figyelni, amit eddig kitapasztaltam. Mikor kikelnek a kis hajtások a földből, akkor nagyon alaposan, akár többször is ki kell jól gazolni. Majd mikor elég nagyra megnőnek a szárak, akkor fel kell bokrozni, vagyis a szárak mellett található sorokból a földet a szár tövéhez kell húzni, úgy hogy minél kevesebb látszódjon ki. Sajnos, mivel a tavaszi kertben nagyon sok teendő van, ezért a bokrozás nálam már akkor szokott végrehajtódni, mikor a burgonya már virágzik. Ez már későn van. Előbb kellene.

Amire még nagyon oda kell figyelni, hogy a burgonya nagyon igényli a folyadékot, szinte mindig, amikor csak lehet, locsolni kell. A legfontosabb feladat a burgonya termesztésénél, a bogarak gyűjtése, permetezése. Két módszer van erre. Az egyik, hogy fog az ember egy kis edénykét, és a bokrok levelei alatt a krumplibogár petéit tartalmazó leveleket és a bogarakat, esetlegesen a kikelt kis bogarakat bele kell gyűjteni. Ez olcsó, mivel nem kerül semmibe, de szinte napi teendő van így a sorokkal. Viszont jó játék lehet a családdal, ha versenyeztek a gyerekekkel, ki tud több bogarat szedni.

Volt már olyan évem, mikor nem volt egyáltalán bogaram, de volt, hogy csak a nyár végére, de akkor annyira leették pár nap alatt a leveleket, hogy attól féltem nem lesz már semmi betakarításkor. De lett. A másik bogártalanító módszer a permetezés, ami pénzbe kerül, valamint a fene tudja mit fúj az ember a bokrokra. Volt, hogy permeteztem, de volt, amikor az se vezetett eredményre, mert a bogarak így is nyertek.

Hogy miért így vetem a burgonyát? Erről már írtam, de hátha valaki nem emlékszik erre. Mint mindig minden évben, nyár végén egy kicsit megcsúsztam a kerttel. Ezért apósom jelezte, hogy nagyon szívesen felszedné a bokrokat. Gondoltam miért ne. Ekkor láttam, nem bokronként fordítja ki a bokrokat, hanem meg a sorban és mindegyiket egymás után a bokor mellé az üres sorokba forgatja. Így elkerüli a krumpliba vágást, valamint sokkal gyorsabban lehet betakarítani. Ezt alkalmaztam tavaly már én is, és fele annyi időbe került a begyűjtés, mint előtte alkalmazott bokronként kiszedés, valamint nem volt olyan krumpli, amelyik meg lett vágva a kifordítás miatt.

Majd az eredményről írok.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása