kajszibarack.jpgSzép, kellemes tavasz van. A maga szeszélyes mivoltával. Egyszer annyira süt a nap, hogy már éget, van, mikor pedig kellemes sétálós idő van. Utóbbi esetben gyakran megyek egy kört a kertben, mert nagyon szeretem nézni, ellenőrizni a zöldséges kertem és a gyümölcsösömet.

Minap is sétálgatok a kertben és nézegetem mennyi minden fog teremni. Sajnos, a kajszi barackot (sárgabarackot) nem kell annyira nézegetnem, mivel nem virágzott, így valószínűleg nem is fog teremni. Viszont az egyik nap, ahogy teszem a szokásos körömet, elég furcsa dolgot vettem észre. A nagy kajszim egyik oldalán, mintha ősz lenne. Elfonnyadtak, elkókadtak a levelek. A gyors helyzetfelmérés után kiderült, hogy csak egy fő ág levelei, és annak se az összes ága, mert van rajta egy-két kisebb, amelyik még friss, zöld leveleket növeszt. Ezeken nem látni a kókadás jelei.

Sajnos, képet nem csináltam, mert ijedtemben egyből levágtam a beteg ágat, de azért próbáltam valami magyarázatot találni erre a jelenségre. Sok betegség hasonlít erre betegségre és több rossz körülmény miatt kapunk hasonló eredményt. A leginkább a kajszikra jellemző Verticilliumos hervadás betegség hasonlít a fán betegségére. Olvasgatni kezdtem erről, hogy esetleg mi okozhatta, hogyan tudnám megelőzni. Fontos, mert még mindig nagy a barack fánk, amely már 12 éves, és idén ültettem még 2-öt. Tehát nem mindegy, hogy sikerül-e megmentenem őket, vagy a sok ápolás, permetezés, metszés hiába volt.

A www.tankonyvtar.hu oldalon találtam egy rövidebb összefoglalót a betegségről:

"A kajszi verticilliumos hervadása

Jelentőség. A betegséget korábban a gutaütés, azaz apoplexia betegségkomplex egyik jelentős betegségeként tartották számon. Jelentőségét esetenként túlértékelték. A betegséget először 1879-ben Németországból közölték, hazai kártételével már az 1930-as években foglalkoztak. A betegség jelenleg hazánkban a kajszin szórványosan mindenütt megtalálható, kártételével számolni kell.

Tünet. A hajtások elvesztik turgorjukat, a levelek fakózöldek lesznek, majd a lankadást gyors hervadás követi. A vessző, a vázág és a törzs keresztmetszetében az edénynyalábok pont- vagy csíkszerű, sötétbarna elszíneződése látható. Az edénynyaláb elhalásának mértékétől függően a fa részleges vagy teljes hervadása következik be.

Gazdanövény. A kórokozó 70 kétszikű fás és lágy szárú növénynemzetségbe tartozó fajon fordul elő, a gyümölcsfák közül főbb gazdanövénye a kajszi és a szilva.

Kórokozó. Verticillium dahliae Kleb."

Ha megint kimegyek a kertbe a gyümölcsösbe, akkor majd az ág elszíneződését megnézem.Mert, ha elszíneződött, akkor biztos ez a betegség támadta meg.

Bár a bejegyzés címében benne van, hogy házilag hogyan lehet ezt megelőzni, de igazából nem találtam semmi hasznosat, megnyugtatót. Ott van a kajszifán a kórokozó, és bármikor beüthet a baj. Talán ezért is mondták felénk az öregek: "Hé gyerek! Ne ültess sárgabarackot, mert úgy se marad meg." Erre azért a 12 év az rácáfolás, főleg úgy, hogy minden évben bőségesen termet. Ez alól az idei év csak a kivétel.

Régebben, mikor a nagymamám udvarában volt egy hatalmas sárgabarack fa, akkor megfigyeltem, hogy csak minden második évben terem bőségesen, aztán a következő évben van rajta, de csak ímmel-ámmal. Ezen sokat gondolkodtam, hogy miért van ez így. Sőt a nyári almánk is ilyen, az is csak minden második évben terem.

Arra a megfontolásra jutottam, hogy valószínűleg egy az előző év termés hozamával és a fa fittségével lehet kapcsolatos. Ha van egy bőséges év, akkor annyira kimerül a fa, hogy a következő évben nem terem, vagy csak éppen valamennyit. Eddig minden évben a kajszi fákat visszavágtam a friss hajtás harmadáig, vagy legalább is addig, hogy a virágokból, ami a fán volt, úgy 5-6-7 maradjon. Így szabályoztam valamilyen szinten a termés mennyiséget. Viszont tavaly a sárgabarackokat nem metszettem, vagyis engedtem, hogy annyit teremjen, amennyit szeretne.

Ugyanez a felállás a szentiváni almával is. Nem szoktam szabályozni a fa gyümölcs számát. Amennyit terem, annyit terem. És csak minden második évben van rajta gyümölcs.

Ezt megfigyelem a gyümölcsfáimon jövőre. Van egy korai meggyem, amely annyira tele van meggyekkel, hogy alig nőtt rajta levél. Ha jövőre alig terem, akkor biztos a nagy mennyiség matt lesz. Viszont a emggy, lehet, hogy nem érzékeny a termés mennyiségre. Az minden évben ki szokott tenni magáért, sőt, évről-evre egyre több gyümölcsöt hoz.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása