Ilyenkor, mikor téli hideg nem is, de azért nulla fok alatt, éppen csak felette van a hőmérséklet kint, nem igen van az embernek kedve kimenni a lakásból. Ilyenkor szoktam a szobanövényeimet kicsit "rendbe tenni". Sajnos, vannak idők, amikor kicsit elfelejtődnek, valamint a lakás adottságainak nem megfelelő kihasználása miatt egyes virágok megsínylik a tapasztalatlanságomat. Ezért nem csak átültetésekre, hanem visszavágásokra is sor kerül. Van most már elég sokféle növényem a lakásban, bár túlnyomó részének nem tudom a nevét se. Viszont évről-évre egyre jobban megismerem őket, egyre jobban átvészelik azokat az időket, amelyekben nem éppen a legmegfelelőbb módszerrel gondozom őket. Ettől függetlenül vannak növények, amelyek szépen a leveleiket eldobják, vagy csak egyszerűen leszáradnak. Faházunk van, amelynek a nappalijában van egy téglakályha. Ez a kályha egész télen működik, ontja a meleget. Ettől télen szárazabb és melegebb lesz a levegő a plafon közelében, ami miatt megváltozik a klíma is a lakásban.

Szegény növények átvészelik a tavaszt, nyarat, sőt még a telet is minden megpróbáltatás nélkül, de a tél az nekik is sok. Legalább is a futó növényeimnek, amelyek fel vannak rögzítve cserepestül a plafon alatt 20-25 centiméterrel. Biztos én vagyok tudatlan, biztos lenne számukra jobb hely, de egyelőre még nem találtam meg nekik a megfelelőt. Ezért minden télen leszáradnak az egész évben megnyúlt szárakon a levelek többsége. Mivel így már nem annyira vonzóak, szépek, ezért 2-3 évente vissza szoktam vágni, frissíteni ezeket a növényeket. Mivel olyan vagyok, aki sajnálja kidobni ezeket a kopasz szárakat, ezért minden alkalommal összevágom és vízbe teszem őket. Ez azt eredményezi, hogy minden tél végén tele vagyok meggyökeresedett futó növénnyel, amit el kell ültetni cserépbe. Ennek köszönhetően miden évben nőnek a szobanövényeim száma.

Szerencsémre minden évben 1-2-3 cseréppel el tudok ajándékozni, vagy jön sógornőm és elkéregeti. Most télen is visszavágtam a futókat és annyi szárdarabka volt, hogy egy 1,5 literes palack alja tele lett. Lassan szükség lesz beültetni őket földbe, vagy legalább is el kell ajándékozgatni.

Ez mellett idén télen egy új "hobbit" is bevezettem. Bármelyik rokonhoz mentem, árgus szemmel vizslattam a növényeiket. Amelyiknél a dús lombozatban volt 1-2 friss hajtás, azt már törtem is le. Aztán otthon megint csak levágott palack aljába kerültek gyökeresedni. Ennek megint csak meg lett a hatása, mert azok is ott csücsülnek földre várva. Ezzel együtt nagyon sok új növényem lett. Sőt, túl sok. Van a konyhánknak egy majd 4 méter hosszú ablakrész, amelynek van belső párkánya. Na, az már majdnem teljesen tele van. Jó, már volt előtte is ott pár virág, de most már keresni kell helyet, ahova rakom az új szerzeményeket.

Tél, mindig egy elég problematikus időszak számomra, mert nekem nem csak a kertben és a lakásban vannak növényeim, hanem a teraszt is tele szoktam tenni. Viszont mikor jönnek a hidegek, akkor a teraszon cserepekben, ládákban élő növényeimet is el kell rakni fagymentes helyre. Eddig a dolgozó szoba padlója volt a megfelelő hely, de mivel az egyik gyermekem elfoglalta a szobát, ezért a szokottnál is problematikussá vált a téli belakoltatás. Mivel a garázsban nem lehet fagymentesen elzárni az érzékenyebb növényeket, ezért a lakásban kellett elvackolni őket.

Sajnos, a télre bevitt növények között voltak áldozatok is. Egyik növényem, igaz nem most, hanem még egy évvel ezelőtt, kint hagytam, hátha bírja a telet. Nos, nem bírta, és most üresen áll kint a teraszon a láda. Vagyis nem üresen, hanem a megfagyott ágakkal. Tavaly még benne hagyta, hátha van pár élő gyökér a földben, amelyből meg tud újulni. Nos, nem volt. A másik áldozatom az aloe vera növényeim egyik fajtája volt. Tavaly a sógornőmtől hoztam jó pár (8-10 darab) hajtást, amit egy virágládába ültettem és a teraszon tartottam. A kinti levegőt és a rendszeres locsolást meghálálva, nagyon szép, erős növények nőttek belőlük, sőt szinte mindegyik oldalán megjelent pár darab hajtás is. Mivel télen nem szerettem volna a teraszon hagyni, ezért bekerült az egyik ablakpárkányra. Igen, csak most nem a megfelelő locsolást alkalmaztam vele, és csak akkor vettem ezt észre, amikor már szépen kirohadtak. Először bebarnultak, majd szinte cseppfolyóssá váltak a külső réteg alatt. Ha szerencsém van, akkor 3 darab megmarad, de még sok van tavaszig, amikor is kikerülnek ismét a teraszra, ahol talán újra magukhoz térnek. Amúgy ebből az aloe vera növényből a sikeres gyűjtögetés eredményeként 3 fajta került hozzám. Abból az egyik az él és virul, a másik vegetál, de talán a 4 hajtásból egy megmarad. Valamint van egy másik, amelyikek a virágládába vannak.

Állandó problémát jelentenek nekem a levél tetvek, de csak a leanderek esetén, mert bár a rózsákat meg-megtámadják, de azokban akkora kárt, és problémát nem okoznak, mint a leanderekben. Azok közül is csak egy cserépnél kritikus a helyzet, míg a másiknál (három nagy cserépben három fajta színű van) csak az egyik ágon. Permetezgettem én tavaly, sőt egy egész dobozzal rájuk fújtam, de nem igen sikerült megszabadulnom tőlük. Idén jobban kell majd odafigyelnem rájuk, hátha végre virágozni is fognak. Még elég fiatalok a leanderek, így csak kisebb virágocskákat sikerült kinevelniük. Bár, most, hogy bent voltak, szép virágkezdemények alakultak ki rajtuk, így talán még a virágzás is összejöhet nekik. A szomszéd néni leandereiből sikerült ezeket a példányokat szaporítanom, ahol pár éve drasztikusan visszavágták a növényeket, mert nagyon megnyúltak és egy kis szél hatására is felborultak a virágládák. Azon gondolkodom, hogy én is visszavágom a megnyúlt hajtásokat, hogy nehogy túlságosan megnyúljanak. Legalább is csak kettőnél, mert a harmadik nagyon szép, egészséges, valamint azon vannak a legszebb virágkezdeménye. A levágott hajtásokat pedig vízbe teszem. Mindig kuncsorognak nálam, hogy a három cserép egyikét adjam az illetőnek, mert nagyon szépek, és nekik is kellenének. Most legalább majd nevelek másnak. Végül is a technika megvan már, hogyan kell gyökereztetni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása