ribizli.jpgMinden évben van pár olyan gyümölcs, amely valamilyen oknál fogva nem kell már, mert mindenki megunja, vagy egyáltalán nem is szeretik a gyerekek. Ilyen gyümölcs nálunk a ribizli. A gyerekek nem igen vannak oda érte. Szerintem én se, de gyerekkoromban volt pár bokor és azt folyamatosan dézsmáltuk, ezért valamiért a szívemhez nőtt. Annyira, hogy azért most már tetemes bokor lett telepítve belőle.

Két helyről lett beszerezve. Először az unokatestvérem adott két bokrot, amelyet a sok átültetés során már több részre szétszedtem. Sőt, talán már adtam is tovább belőle. A másik beszerzési forrásom a dédi volt, ahol a bokrok és magas gazok között valahogy még vegetált szegény. Egészen addig, amíg meg nem mentettem. Most van vagy 12-15 bokrom. Kisebb nagyobb, de egyre szebbek. Idén nagyon oda lett figyelve rájuk, mert folyamatosan ki lett a bokrok köze és töve gazolva. Így nem csoda, hogy bár már többször szedtünk róla megfelelő mennyiséget, és sokat csemegéztem róla, valamiért még mindig sok volt a bokrokon.

Mivel nem szeretek semmit elpazarolni, még akkor se, ha már nem kell, ezért leszedtem a két sor egyikében lévő bokrokról az összeset. Mivel továbbra se kell a családnak, így gondoltam valamit kellene belőle készíteni. Emlékeztem, hogy pár éve kicsit utána olvastam, hogy szinte minden gyümölcsből lehet bort készíteni. Konkrétan nem emlékeztem, hogy ribizliből is lehet, de azért találtam több leírást.

Ezek közül a következő tetszett meg:

"Piros ribizlibor, ribiszkebor

Hozzávalók:
1,75 kg piros ribizli
25 dkg fekete ribizli
4+2 l víz
1+2 kg cukor

Elkészítése: A gyümölcsöt, megmosunk, és csumástól összezúzzuk.(A csumájában vannak olyan gyógyanyagok, amik a kiforrás után is érintetlenül megmaradnak.) Ráöntjük a 4 l vizet, belekeverünk 1 kg cukrot, és letakarva 4-5 napig állni hagyjuk. Ekkor leszűrjük, kipréseljük. A sűrűjét 1-2 liter vízzel újra beáztatjuk, két napig így hagyjuk, majd újra préseljük, a lét a többihez adjuk. Hozzákeverünk még 2 kg cukrot, nagy üvegbe öntjük, kotyogóval ledugaszoljuk, és az edényt langyos helyre állítjuk. Két-három hét múlva tiszta demizsonba átfejtjük.
Ha erős bort akarunk, akkor tehetünk hozzá még 1-2 kg cukrot, és hagyjuk tovább erjedni.
A teljesen letisztult bort óvatosan lefejtjük, és palackozzuk.

Erősebb ribizlibor készítéséhez legalább négy-öt hónapra van szükség. A fenti eljárás itt is érvényes, csupán a különbségeket említem meg. Egy kiló ribizlihez ugyanennyi cukrot és három liter vizet kell adni. A forrás másfél hónapig tart, az érlelés további egy hónapig. Ezt követően három hónap múlva fogyasztható. A fekete ribizlitől az íze, színe is javul."

Gondoltam ez már csak azért is jó lehet, mert látszik alaposan kinyer minden egyes cseppet a gyümölcsből, valamint nagyon szépen és részletesen le lett írva mikor mit kell tenni. Megyek és megkeresem a botmixert.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása