menta.jpgMenta a gyógyír és tealevél. Mióta saját kertem van, azóta mindig nagy energiát fektettem bele, hogy legyenek fűszernövényeim, gyógynövényeim. Csak kimegyek, tépek és ott a friss, gyógyító zöld. A mentával is régóta próbálkozok. Bár ezt nem magról, hanem ismerősöktől szerettem volna áttelepíteni hozzám.

Volt egy kolléganőm, akinél burjánzik, szinte irtani kell, mert nagyon terjeszkedik a kertjében. Mondta, hogy minden évben nyáron folyamatosan menta teát iszik, aminek nem csak jótékony hatása van, de nagyon finom, ha van egy jó recepted. Akkor pont ez kell nekem. Ha ennyire igénytelen, akkor nekem se lehet annyira nehéz áttelepíteni. Nos, ebben tévedtem. Nem is inkább a növény szaporítása, hanem egyéb tényezők miatt nem akart sikerülni.

Legelső alkalommal egy reklámzacskóban hoztam haza egy kisebb tövet, hogy majd itthon eldugom, locsolgatom, megered, majd lehet szüretelni. Addig meg is volt a folyamat, hogy hazahozom. Aztán ahogy bevittem a garázsba, ott is maradt. Mikor eszembe jutott, akkor már hozta szegény a friss hajtásokat, de hát nem jött össze neki, hogy víz és fény nélkül túlélje a megpróbáltatásokat. A második alkalommal már eljutott a tő a földbe ültetésig, de pont a legnagyobb melegben és nem mindig kapott elegendő vizet. A harmadik alkalommal már a vízzel se volt gond, ott a tő volt nyüzüge, nem volt elég gyökér rajta. Aztán tavaly ősszel ismét immár negyedik alkalommal ismét nekiveselkedtem. Hoztam haza egy kisebb tövet.

Igen, de hova ültessem? Mindig ez a legnagyobb gond. Kinézem magamnak a következő családtagot, hogy milyen növényt szeretnék a kertbe, megszerzem, aztán találhatom ki, hogy hova ültessem. Mivel egyre többen vagyunk, így egyre nehezebb jó helyet találni nekik. Most is így voltam. Aztán fogtam a kis házikó sarkába ültettem, ahol a sok locsolgatás megtette a hatását. Végre megeredt. Idén tavasszal aztán már pompázik. Az első szárakat nem szedtem le, de most vettem észre, hogy a hónaljban (levelek szárának a tövében), friss hajtások jöttek elő. Friss, üde hajtások, amik a legjobbak lehetnek számomra.

Most már van menta, van friss hajtás, már csak ki kell találni, hogy mit fogok velük kezdeni. Talán a tea tökéletes felhasználása lenne nekik. Ezért gondoltam kicsit utána járok az interneten, hogy mi is ez a növény pontosan, mire jó, valamint hogyan kell elkészíteni. A http://www.femcafe.hu oldalon aztán találtam egy kis összefoglalót, hogy mire jó:

"A menta az egyik legismertebb gyógynövényeink közé tartozik és számtalan jótékony hatással rendelkezik. Most összeszedtük, hogy melyek azok a tulajdonságai, amelyek a leghasznosabbak a szervezetünk számára.

Már az ókori görögök is ismerték a menta jótékony hatásait. Sőt használták is a különféle betegségek kezelésében is. Napjainkra a menta nem csak a gyógyászatban népszerű, hanem fűszerként is használjuk, sőt a kozmetikai ipar is felismerte jótékony hatásait, így számtalan krémben találkozhatunk vele az összetevők között.

Frissítő hatású
A menta egyik legfontosabb hatása, hogy élénkít, ezáltal frissítő hatással van a szervezetünkre. Főleg nyáron érdemes kihasználni a menta frissítő hatását, ráadásul görcsoldó hatása miatt akár a menstruációs görcsök ellen is alkalmazhatjuk a menta főzetét.

Emésztést segíti
A menta az emésztésünknek is nagyon jót tesz. Nem csak javítja az emésztésünket, hanem elmulasztja a haspuffadást, de hányinger ellen is érdemes kipróbálni. A mentából készült főzet állítólag még az epegyulladás kezelésében is segítségünkre lehet.

Megfázás ellen
Nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy a menta az egyik olyan fűszer, amely az egyik legjobb gyógyszere a különféle légúti megbetegedéseknek. Ezért bátran használhatjuk köhögés, torokgyulladás és különféle hörghurut kezelésében.

Idegnyugtató
A mentát érdemes illóolaj formában is alkalmaznunk, ugyanis kitűnő idegnyugtató hatása van. Akár a fürdővízbe is tehetünk pár cseppet belőle, garantáltan oldja a belső feszültséget. Emellett a fejfájás kezelésében is nagyon hatékony segítség.

Fertőtlenítő
Már az ókorban is ismerték a menta fertőtlenítő hatását, és alkalmazták is a gyógyítások során. A menta kiváló fertőtlenítőszer, így a kisebb sebek kezelésében nagyon hatékony segítség.

Ezek mellett a menta kiváló fogfehérítő is, így nem véletlenül a fogkrémek egyik nélkülözhetetlen alapanyaga. A kozmetikában általában nyugtató és hűsítő krémek összetevője a menta, de nyáron érdemes kipróbálni a szúnyogok ellen is, ugyanis a menta távol tartja őket. Számtalan jótékony hatása mellett az egyetlen ellenjavallat a használatával szemben, hogy kisgyermekeknek nem adhatjuk a mentol tartalma miatt."

Na, akkor ez már megfelelő, már csak egy jó recept kell. Ezt a http://rantotthuswokban.bmintbalazs.com oldalon találtam:

"A menta tea gyönyörű látvány egy üvegkancsóban, és nagyon finom. Koffeintartalma nincs, ennek ellenére kellemesen felfrissíti az embert. Valahol hallottam, hogy a kínaiak ha nagyon meleg az idő, forró zöld teát isznak. Talán ez elsőre furcsának tűnhet a reklámokból az agyoncukrozott üdítők frissítő hatásával telebombázott elménknek. De próbáld ki egyszer, van benne valami. És ráadásul a menta teával is működik.

Én a kánikulai napokon lefőzök reggel és délután egy-egy másfél literes adagot az irodában. Egyrészt frissítő, másrészt biztos, hogy legalább 3 liter folyadékot magamhoz veszek aznap.

Menta tea készítése
A képen látható kancsó menta teához két szál friss mentát és egy kevés friss citromfüvet tettem a kancsóba, majd két liter forró vízzel leforráztam. Nagyjából 10 perc után fogyasztható. Ha hagyod állni, akkor a színe egyre sötétebb lesz, egy nap után már majdnem olyan, mintha fekete tea lenne. Másodszor vagy akár még harmadszor is leforrázható, a főzete akkor is kellemes ízű lesz (attól függően, hogy mennyit állt előtte). A menta tea kiváló melegen vagy hidegen is. Én “magában” szeretem bármiféle ízesítő nélkül, de cukorral, mézzel vagy más édesítővel is fel lehet turbózni. A menta teához lehet még zöld teát is adni, illetve természetesen a citromfű elhagyható, vagy ízlés szerint más növénnyel lehet kísérletezni.

Menta tea természetesen készíthető szárított mentából, akár filteres kiszerelésben is kapható (nagyobb üzletekben vagy gyógynövény szaküzletekben). De ha szereted, szerintem megéri a mentát termeszteni, nagyon egyszerű, lásd lejjebb."

Biztos ki fogom próbálni ezt, mert van citromfüvem is, de arról majd máskor. Valamint a menta szárítását is lehet, hogy ki fogom próbálni, ha a teája bejön nekünk.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása