mezei_aszat.pngMostanság elég sokat tudok a kertben lenni, aminek az előnye, hogy eléggé szép a kertem most. Ilyentájt, már eléggé el szokott gazosodni, de idén sok időt fektetek a kert gondozására. Ennek ellenére a kert egyes részein vannak olyan helyek, ahol látványosan több olyan gyomnövény előjön, amit előtte már kétszer-háromszor kihúztam gyökeresen.

Az egyik ilyen "kiirthatatlan" gyomnövényem a mezei aszat. Eléggé fura neve van, és eléggé szúrós. Igyekszem mindig gyökerestől kihúzni, de nem mindig sikerül, mert könnyen beleszakad a gyökérzet. Aztán ahelyett, hogy kipusztulna, az eddigi egy szár helyett ugyanabból a gyöktörzsből három-négy szál is elindul a felszín felett. Viszont, ha sikerül gyökeresen kihúzni, akkor van, hogy majd fél méter hosszú gyökér is kijön.

Én úgy szoktam kihúzni, hogy a tövénél fogom meg és próbálom folyamatosan felfelé húzni óvatosan. Ha szerencsén van és kicsit nyirkos a talaj, akkor kijön. De sajnos, nem szokott segíteni a terület kitisztításában, mert pár nap múlva újra megjelenik vagy ott, ahonnan kihúztam, vagy egy kicsivel arrébb. Mondhatom, kiirthatatlan.

Nem is tudtam sokáig, hogy pontosan mi is a neve, és szerintem holnap megint nem fogok rá emlékezni. Most is csak azért tudom, mert valahogy eljutottam egy gyomos oldalra, és a képe alapján felismertem. Mezei aszat. Ha mezei, akkor miért nem a mezőn van? El se tudom mondani mennyire utálom. Annyira, hogy kicsit utána is olvastam a http://gyomnovenyek.hu oldalon, hogy mit írnak róla:

"ASZAT, MEZEI
 
Kategória: Évelők
 
Latin neve: Cirsium arvense

Termés: A kaszat alakja az oválistól a hosszúkásig változik. Oldalt összenyomott vagy háti irányban görbült. Sárgásbarna, a csúcskorong gallérja világosabb sárga. A kaszat néhány igen finom, sima hosszanti barázdával gyöngyözött. Bóbitája selymes fényű, ágas szőrű, pillás.

Csíranövény: A sziklevél alatti rész piszkos vöröses színű. A sziklevelek majdnem négyszögletűek, a csúcsukon szélesen kicsípettek, alapjuknál ék alakúak, hosszú nyelűek. A sziklevelek erezete határozott, fehéres. Az első levél lándzsás, háromszögletes-tojásdad, alapjánál nyíl alakú. A levelek nyele hosszú, a lemez szélesebb vagy keskenyebb.

Kifejlett növény: Évelő, szaporító gyökeres, közepes magas termetű, felül ágas szárú, merev növény. Levelei változóak, lándzsásak, keskenyedő tövűek, szélesen karéjosak, hasadtak vagy épek, erősen szúrós tövises fogasak, kopaszak, vagy alul molyhosak. Virágai lila színűek, a fészkek kicsik (1,5-2 cm), sátor virágzatban állnak. A párta karimája tövéig ötcimpájú.

Elterjedés: A szántóföldeken, ültetvényekben az egyik legelterjedtebb gyomnövény, de a nem művelt területeken is mindenütt jelentős. Nitrogén és kötöttségjelző növény, a nedves, erősen kötött réti agyagtalajokon a legtömegesebb. a talaj tápanyag- és vízkészletét a végletekig kizsarolja."

Szóval eléggé kártékony egy gyom. Viszont tudtommal igen nehéz kiirtani, mert egy szépen megkapált területen elsőként ez a gyom jelenik meg először. Az aszat elleni legjobb házi kertes védekezés az ecettel történő védekezés, ahogy már egy korábbi bejegyzésemben ezt meg is írtam. Lehet, hogy majd kipróbálom én is, ha már annyit írtam róla és a probléma napi szinten újra és újra előjön.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása