karalabe.jpgGyermek koromban nagyon nem szerettem a karalábét. Hogy miért azt pontosan nem tudom. Vagy mert a szüleim nem szerették és nem készítettek belőle ételeket, vagy mert készítettek, de nem sikerültek az ételek. A tény, hogy több más hasznos és egészséges növény mellett, a karalábé egy haszontalan növény lett a szememben. Meg se fordult a fejemben, hogy egyszer a kertembe majd termeszteni fogok. Nem is lett volna másként, ha az anyósom ne ragaszkodna annyira a karalábé leveshez, amely ha elég zsenge és nem fás az alapanyag, akkor igen ízletes és finom étel.

Talán ennek köszönhetem, hogy azóta a karalábé mindig ott növekedik minden évben a kis konyhakertemben. Sőt, volt, hogy több is volt, mint kellett volna. Általában palántát nevelek a magjából, majd szétpalántázom az egész kertbe, és minden olyan helyre teszek, ahol van egy kis szabad hely, vagy éppen hiányos valamelyik zöldségnek a sora. Mivel nem kell sok idő a kifejlődéséhez, ezért igazából bárhova, bármikor ültethető. Nagyon igénytelen, viszont eléggé be tud fásulni. Ez függ a szüret időpontjától, öntözés milyenségétől és az időjárástól. Annyira még nem tapasztaltam meg, hogy mikor és hogyan kell termeszteni, locsolni, de majd idővel szerintem rá fogok érezni. Ami biztos, hogy ha kikerekedik, akkor sokat nem szabad várni a betakarítással, mert hamar befásulhat.

A palánták előállítására mindig nagy hangsúlyt fektettem. Eleinte ugyanúgy flakonoztam, fólia alá tettem, lakásban neveltem, mint a paradicsomot és paprikát, aztán egy baráti látogatás után rávilágítottak arra, hogy annyira igénytelen és jó fagytűrő növény, hogy akár egyből a szabad földbe is lehet vetni, és ott is igen szép palánták cseperedhetnek. Azóta az egyik olyan növény, amelynek a magját kivetem a kertbe. És ilyentájt, már szüretelni lehet. De bepalántázni a kertet, az biztos.

A héten mér sikerült betakarítanom pár fejjel. Bár nem lett leves belőlük, de rászoktam néha fanyalodni, hogy ahogyan leszedem a kertből, levágom a héját, majd kisebb részekre összevágom, majd nyersen elfogyasztom. Anno egy kollégám ajánlotta, hogy nagyon jó frissen és nyersen. És ezt alá tudom támasztani. Vannak egyesek, akik tízóraira vagy uzsonnára ezt fogyasztják vagy kúra, vagy fittség miatt. Biztos jó lehet, de nekem pár alkalom elég, hogy utána már nem annyira rajongjak és egyem. Viszont pár hete egy baráti találkozón grill ételnek elkészítve nagyon kellemes hatással volt rám. Szerintem idén én is fogok grillezni zöldségeket.

Amúgy a fenti képen az idei év első karalábé terméseinek egy egyike látható. Igen jó a húsa, nem fás. Pont akkora méretű, hogy egyszerre bőven elég nekem. Mivel a családban szinte csak én vagyok oda érte, ezért nincs nagy konkurenciám a kertben az érte folytatott versenyfutásban. Egyelőre.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása