zoldseges_kert.jpgEz a nyár is gyorsan eltelt. Ilyen gyorsan még nem szaladtunk át a nyáron. És az öregek szerint ennél csak gyorsabban fog telni az idő. A kerten látni, hogy tényleg igazuk van az idő múlásáról. Szinte az egész kert gazmező. Alig volt időm a kertbe menni. Amikor lett volna, akkor pedig a nagy meleg miatt, inkább árnyékosabb munka után néztem. A hétvégi korán kelésből se nagyon lett semmi. A hétközi fárasztó korán kelést valamikor ki kellett pihenni. Ez pedig csak szombat, vasárnap reggel lehetett, lehet. Szóval idén nem igen sikerült a kertészkedés.

Ettől függetlenül, azért még mindig vannak olyan zöldségek, gyümölcsök, amiket még be kell takarítani, valamint vetni is kell, amiket majd ősszel, télen, tavasszal fogok fogyasztani. És pár gyümölcsöt át is szeretnék telepíteni az ősz folyamán.

A gyümölcsök közül most érik a szilva, amiből annyira sok lett, a fák ágai a földig értek, ezért alá kellett az ágakat támasztani. Már több vödörnyit leszedtünk. Főleg pálinka lesz belőle, de raktunk is el, valamint süti is lett belőle. A gyerekek pedig rekord mennyiséget ettek idén. Nagyon finom és egészséges lett. Az elején megijedtünk. Először jött egy kis jég, majd egy hatalmas, több napig tartó esős időjárás. A jég csak nagyon minimális mennyiséget ütött meg. Az eső miatt viszont lisztharmatos lett elég sok szilva, amelynek köszönhetően elkezdett penészesedni. A kukacok is megtámadták a termést, de após gyakori permetezésének köszönhetően, nem nagy kárt okoztak. Szóval idén kitett magáért a szilva. Jövőre szerintem nem lesz belőle semmi. Sőt, valamit ki kell találnom a fákkal kapcsolatban, mert minden ága a földre ér. Valószínűleg ezeket az ágakat fejmagasságig vissza kell vágnom.

A gyümölcsök közül a nyári körték érnek a gyümölcsösben. Idén megint sok lett, de megint megtámadták a levéltetvek, így kicsi és fekete lett. Eddig csak én szoktam pár szemet enni, de idén még nem ettem egyet se, és valószínűleg nem is fogok. Nagyon gondolkodom, hogy az egyik fát, amelyik a szőlő lugas mellett van, kiveszem és egy téli körtét ültetek helyére, amelyik nem ennyire érzékeny. A vilmos körtét meghagyom, hátha változik a család körtefogyasztási szokása.

A konyhakert elejében van egy körte, ami idén termesztett először gyümölcsöt. A dédi téli körtéjének egy sarja volt. Sajnos, beigazolódtak a várakozásaink, mert vackor körte lett belőle, vagyis semmire se jó. Próbáltam már kétszer átszemezni, de nem sikerült, esetleg még most megpróbálkozok vele a nyár végé, ősz elején, de ha nem sikerül, akkor tavasszal ültetek a helyére egy téli fajtát, amely leginkább pálinkának lesz jó. Gondolnom kell az öreg korra.

Most érne a mandula is. Már többször írtam, hogy igazából magról neveltem őket. Eddig mindig termesztett pár szem mandulát. Idén volt a nagy áttörési lehetőség. Sok virág volt, egyre nagyobb a fa, de szinte egy mandulát se találtam se a fán, se a földön. Viszont a leveleit már szinte teljesen elhullajtotta. Azon gondolkodom, hogy mind a két fát ki fogom szedni az ősz folyamán, mert semmi haszna, viszont mivel megnyúltak, ezért a mellette lévő gyümölcsfák, amelyek szépen teremnek is, nagyon kezdenek megnyúlni. Én viszont nem szeretnék magas fákat. Még gondolkodom, hogy ültetek-e másik mandulafát a kivágottak helyébe, de valahova. Nem valószínű, mivel nem igen maradt üres hely fának.

Almáim igen szépen teremtek, fognak teremni. Az új fák közül a Gala már elkezdett érni. Első év, hogy terem, de annyira sok volt a fán, hogy ritkítani kellett, de így is túl sok van rajta. Az ágak eléggé meg lettek terhelve. Mivel ültetéskor néztem utána, azóta semmi, ezért el is felejtettem mikor érik. Viszont pár hete már láttam termést a fa alatt. Utána néztem és már itt az ideje a fogyasztásnak. Végre egy alma, ami nem a szeptember végén érik. Viszont a szentiváni almám idén mind a két fán bőségesen a fához mérten nagyon sokat termesztett. Sőt sokkal többet kellett leszednem, mint amennyit végül a fán hagytam. De még így is fel kellett kötözni az ágait, hogy nehogy letörjenek. Körülbelül 4 hétig ettünk róla. Napi szinten 4-5-10-et is megettem. A gyerekek is végre rájártak. Szerintem jövőre nem fognak teremni, mivel ez a fajta csak két évente terem. Vagy nagyon sokat, vagy szinte semmit.

Az idared is szép lett, már kezdi hullatni, a felesleget. Amit elértem lentről azt ritkítottam, ott szép nagyok lettek az almák. Viszont fent, ahova már nem értem fel, ott eléggé sok, de apró gyümölcs lett. A Granny Smith is sokat termesztett, itt még kevesebbet ritkítottam. Tavaly télen és tavasszal a feleségem sokat vett a boltba, mert a gyerekeknek nagyon bejött az alma. Remélem a mi termésünket is így fogják majd enni. Lesz rajta nagyobb és kisebb is. A starking fája elég kicsi, de már most lett rajta kb. 20 virágrügy, amiket jól visszaritkítottam, hogy szép legyen az a kevés termés. Már most nagyok a termések, és csak szeptember végén fog érni. A Jonathan fán is lesz pár szem, de az valamiért nem lesz olyan guszta, mint a starking. Majd jövőre.

Eddig a sok-sok szemzésem közül csak egy eredt meg. Egy golden rügy. Idén már hozott is (volna) próba termést. 3 virágrügy volt, amelyeknél 2-2 szem almát hagytam meg. Viszont nem messze tőle tüzeltem, és valószínűleg kicsit megkaphatta a hő. Nem valami guszták, és valamiért nem is akartak besárgulni a gyümölcsök. Majd jövőre. Van még egy almafajtám a húsvéti rozmaring. Tavaly sok lett rajta. Idén sok virág lett, de valamiért elkezdte ledobálni a gyümölcsöket. Lehet, hogy vitamin hiány, vagy az időjárás miatt. A jég is megverte egyszer. De azért lesz rajta pár szem, bár nem olyan szépek, mint tavaly.

Tavaly meghagytam az eper hajtásokat, hogy majd áttelepítem. Nem sikerült, így a tavalyi hajtások ott teremtek, ahol tavaly nőttek. Viszont tervbe van, hogy majd most nyár végén, maximum szeptember elején, rendebe tegyem a két ágyást, valamint egy harmadikat is telepítsek. A fólia már meg van hozzá.

Idén a ribiszke szépen termelt, viszont nem lett betakarítva. Szinte az egész a bokrokon maradtak. Úgy gondoltam, hogy idén lehet, hogy átültetem máshova. Tervként a zöldséges kert végére gondoltam, vagy a gyümölcsös fák közé. Még gondolkodom rajta. Amúgy is jönnek és visznek belőle pár tövet, mert ígértem.

Az egres hasonló helyzetben van, mint a ribiszke. visznek belőle, és át is kellene ültetni. Bár talán most jó helyen van. Bár idén a tavalyihoz képest szinte semmit se szedtünk. Nagyon gyorsan beért, és mintha elkapott valami gombát. Nem volt valami guszta kinézete.

Tavaly nagyon sok és finom málna termett. Nagyon rá is jártunk. Talán ennek köszönhető, hogy idén nem termett annyi, és a gyerekek se kívánták annyira. Viszont idén elég sok olyan tő pillanatok alatt kiszáradt, amelyek nagyon nagyra nőttek. Vagy nem szabad annyira hosszúra hagyni (kb. 1,6 m hosszúra hagytam), vagy valami megtámadta. Gondolhatna az ember még arra, hogy talán kiszáradt. De ez nem lehet, mert elég gyakran végig locsoltam a málnát, epret. Esetleg a túllocsolás még szóba jöhetne, de az se. Bár ha belegondolok, akkor talán a túl sok sarj nevelése lehet még ok. Idén az összes sarjat meghagytam, mert apósom szeretne málnát telepíteni a kerítése mellé. Gondoltam nevelek neki pár tőkét. Ez okozhatta talán? Majd jövőre kiderül, mert akkor nem fogok meghagyni sarjakat. Viszont az ősz folyamán valószínűleg kell majd áttelepítenem málnát. Ez is terv.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása