egresfa.jpgMint ahogy észre lehetett venni, idén ősszel nem igen voltam aktív a blogon. Ennek több oka van, és talán már írtam is erről. Nem ezért akartam most megszólalni. Inkább arra gondoltam, hogy az idei őszi munkálataimat kicsit áttekintsem. Már készítettem egy bejegyzést, ez lenne a folytatása, amit a gyümölcsbokrokról írnék. Nem mintha sok mindent csináltam volna, de azért így is többet elvégeztem, mint amit gondoltam volna.

Kezdeném ott, hogy már több éve egy helyen van minden gyümölcsbokrom, amelyeket ideje lenne átültetni, kicsit átszervezni már megint a kert struktúráját. A legnagyobb módosítás, hogy a konyhakert jobb oldalán az elejét ki kell üríteni, mivel oda lassan majd egy baromfi udvar fog kerülni, tehát üríteni kell. Másik nagy gondom, hogy legutóbb, mikor a ribizlit átültettem, akkor nem igen ritkítottam, túl közel ültettem egymáshoz, valamint a fa alá kerültek, ahol ne biztos, hogy jó a helyük van. Ezért azt is el kell távolítani. Harmadik nagy feladat, az eperföld is már vagy2-3 éve ugyanott van, a fóliát a kutyák, vakondokok, rágcsálók szétszaggatták. Át kell azt is ültetni.

Ez utóbbit hajtottam végre először. A jófajta, unokatestvéremtől hozzott eperből 3 sort ültettem a konyhakert másik oldalába. Elég nagy távolságba a sorokat, mivel úgy gondoltam, nem fóliázok, hanem olyan távolságot határozok meg, tudjam közötte kapálni. Úgy gondoltam megszüntetem a régi telepet, de lehet, hogy a végén megtartom, mert nagyon szereti a család az epret. Minél több, annál jobb. Viszont a később telepített sógornőm és Sityu-féle epertáblát lekaszálom és nem telepítek oda semmit, maximum szőlőt vagy málnát.

Az áttelepítendők között volt a folytontermő málna is, amelyet a baromfi udvar miatt, valamint a rossz hely miatt kell kimenekíteni  mostani helyéről. Ez meg is lett oldva, mivel az addigi konyhakert végébe a még felásott részbe ültettem egy sort belőle, annyi volt. Ez kb. 10 tő, amelyben van olyan, amelyen már termések voltak, valamint olyanok, amelyek idén bújtak ki, de csak éppen, hogy a föld felszíne felettiek. De ha megered, akkor majd jövőre terem.

Szintén a kitelepítendő területről volt egy sor sima málna, amit még apuméktól hoztam. Ezt felajánlottam a sógornőmnek, amit múlt héten após fel is vitt nekik. Ami még a területen van az pár tő fekete szeder, ami gyökérről jött elő idén, ahonnan tavaly kiszedtem a szedret. Most jól jön majd a tavaly meg nem eredt helyett.

Ha már szeder. Pár házzal arrébb eladtak egy házat udvarral együtt. Ott jó ismerősök laktak, akiknek nagyon szép gyümölcseik voltak. Volt nekik fekete szeder, de sokkal nagyobb szemű és sokkal több gyümölcsöt hozott. Mivel nem kellett az illetőknek, ezért elkértem és kis is ástam a két nagy bokrot, amit szét is osztottam 3 bokorrá. Ezeket a gyümölcsös szélébe ültettem. Remélem a 3 bokorból legalább 2 meg fog eredni.

Szintén a szomszédtól szereztem be egy egrest, de hosszú törzsön nőt, amilyen a fenti képen is látható. Azt az új komposztáló mellé ültettem el.

A már említett ribiszke dömpinget is ki szerettem volna ültetni, ezért nekiálltam apránként 2-3 bokronként kiszedni, majd a szükséges bokorosztás után szétültetni. Azt találtam ki, hogy a gyümölcsösbe a gyümölcsfasorok közé létrehozok egy ribiszke sort, és ha minden jól megy, akkor nyár végén vagy bort készítek majd belőle, vagy befőzöm majd valaminek. Arra is gondoltam, esetleg tavasszal utána olvasgatok hogyan is kell pontosan metszeni és alaposan megmetszem őket, ha már úgy is átültettem őket.

Eddig csak az egyik sorból 4-5 bokrot ástam ki, de már azzal is túljutottam a sorom közepén. Megpróbálom rendes távolságra ültetni, hogy legyen köztük hely, levegő, tudjanak terebélyesedni. Három bokor van még vödörbe és telepítésre vár, és még vagy 4-5 bokor van földben. Már most látom, hogy nem lesz elég a hely, amit kinéztem nekik, kell máshova is ültetnem. Pedig 3 bokrot egy barátomnak adtam. Mindenképpen kell majd még helyet keresnem nekik, akárcsak a fekete szedernek, amely gyökérről nőt ki és hát a baromfi udvar helyén található.

Ha már ajándékozásról beszélek, sikerült a déditől elhozott, de nagy eredményeket nem produkáló egres bokrokat (2) továbbadnom, mivel kértek tőlem. A régi, apuéktól vagy unokatesómtól kapottat is át kellene majd ültetnem valahova, mert a málnásban nem igen tud bizonyítani, pedig az egyik éveben nagyon sok volt rajta, de most kicsit elgazosodott, nem ment sok mindenre.

Szóval elég sok mindent csináltam eddig, és ha az időjárás és az otthoni munkák engedik, akkor még van mit tenni. Legfeljebb, ami nem fér bele idén, azt majd tavasszal megoldom, ahogy szokott lenni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása