Minden évben az első vetések keléséig a leglendületesebb az ember. Akkor ha jól kelnek az első magok, akkor újult erővel veti bele magát a folytatásba, de ha nem, vagy már most jelentkeznek problémák, pl. vakond, kutya, macska, galamb, pocok formájában, akkor vissza tudja venni az ember lendületét. Bár a szomszéd kutyája meg-megtiszteli a kertemet egy-egy gödörrel, de eddig szerencsére csak azon a részen, ahol nincs vetemény.

Idén sok-sok év után először ástam fel egy nagyobb területet, amelynek az volt a célja, hogy mélyebb részen legyen megforgatva a talaj a sárgarépa és pasztinák vetéséhez. Ha puhább és mélyebben meg van forgatva a talaj, akkor szebb, hosszabb gyökerekben reménykedhet az ember. Na most én mindent megtettem. Felástam egy nagyobb területet. Bár most is fájt a derekam, de ezt most meg kellett tennem.

Egy szép márciusi délután 10 fok alatti hőmérsékletben a gyerekeket kivezényeltem a kertbe. Kell a munka nekik, valamint tudják mennyit kell dolgozni egy-egy szál sárgarépáért, amit kikotornak a tányér szélére, mert nem akarják megenni. Persze ezt mi nem engedjük meg, de a munka nemesít, valamint ki mástól kell megtanulnia a kertészkedést, mint a szüleiktől. Tehát ki lettek zavarva vetni.

Persze ez annyira nem volt megterhelő. Először is vettem egy korai és késői burgonyát, amelyből a korait elvetettük. Kijelöltem a sort, majd a krumpliszedő kapámmal egy mély árkot ástam, amit 4 részre osztottunk. A vető burgonyát 4 részre osztottuk, majd az egyik negyedben megmutattam hogyan kell a burgonyát behelyezni az árokba. A három gyerek ugyanúgy tett a másik három részben, majd betemettem a sort.

Burgonyatermesztésnél azt a módszert alkalmazom, hogy húzok egy mély árkot a sorba, majd a burgonyát vagy burgonyákat 15-20 cm távolságra teszem az árokba. Aztán betemetem. Nem bokrokban gondolkodom, hanem engedem egybe nőni az egész sort. Ez a termesztési módszer nekem bevált. Ha jól és kitartóan locsolom, akkor akár szép termésben reménykedek. Főleg, hogy idén vettem új vetőburgonyát. Bár lehet, hogy egy sort a régiből is vetek kíváncsiságból.

Nos, ez után vetettünk, vagyis duggatunk egy sor vörös-, lila-, fehér hagymát. Tavalyról betakarított és rendesem meg nem nőt hagymákat újrahasznosítandóan újra eldugattuk. Hagyma fejekben nem is, de zöld hagymában reménykedek. Szereti az egész család. A hagyma után sárgarépa magot szórtam el, mert addigra átfagytak a kölykök és bekéretőztek. Három sor sárgarépát vetettem, mert szeretjük, és most már van kamrám, ahol át tudom teleltetni a szebbeket, és amik megmaradnak ősz végére a földben.

A sárgarépa sorokba mindig szoktam egy kis hónapos retket szórni, hogy legyen új, friss retkem enni, valamint ez jelöli a sárgarépa sorát, amíg nem kelnek ki a sárgarépa magok. Ha leért a retek, akkor szoktam megint egy sort vetni, meg pont addigra látszódnak szépen a sárgarépa sorok.

A sárgarépa mellé borsót vetettem. Nekem a velőborsó jön be. Ezzel igazából nem szokott problémánk lenni. Ebből mindig annyit vetek, amennyi a zacskóban van. 5 sort sikerült összehozni, meg maradt egy kevés a fiamnak is a kis kertjébe, ami még nincs kész, de már legyen hozzá mag.

Itt is egy új dolgot kipróbálok. A metszés során levágott vesszőket, ágakat leszurkáltam az első sorba, majd 4-5 erősebb karót is levertem a sorba, szépen elosztva a soron. Ehhez az erős karókhoz kötöttem zsinórral az ágakat középen, meg kicsit fentebb. Megnézzük így mit lehet kihozni a borsóból.

A borsó mellé egy sor fokhagymát dugattam. Aztán a pasztinák magok elszórásához már nem volt kedvem, mert hideg lett, valamint kezdett rám sötétedni. Ezt csak később, mostanság juttattam a földbe. Vetés után nem bolygattam, csak figyeltem hogyan kelnek, melyik lesz az első, rendesen kelnek-e? És eddig a lehető legjobban mennek a dolgok, mivel minden szépen kel. Először a fokhagyma jött elő, aztán a többi hagyma, retek, sárgarépa, és tegnap már láttam pár burgonya hajtást is.

A hétvégén átcsillagkapáztam. Szépen nézett ki, ezért egy képet is készítettem róla:20200414_elso_vetesek_kelese.jpg

Amiről nem írtam, hogy nekem valamiért a fehér hagyma, amit még a Tescoban vettem, nagyon bejön. Elég igénytelen, nagyra megnő és enyhén csípős. Tehát nekem való. Minden évbe visszakerül pár a földbe, valamint pár éve hagytam felmagozni egyet, és az elszóródott magokból szintén fehér hagyma kelt ki. Ezért úgy döntöttem, hogy idén fogok be magot. Ezek láthatók a gyümölcsfa mellett látható pár hagymaként. Ezek fehér hagymák és mag végett ültettem oda.

Amit most meg kell majd oldanom, hogy mivel nem eset mostanság az eső, ezért ideje lenne egy kis locsolásnak. Elő kell szednem a locsoló szerkezetet és a szórófejeket. Ennek is eljött az ideje.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása