epertorony.pngMost találtam a facebook-on egy nagyon jó ötletet, amelyet egy Tibor Pató tett fel. Már nagyon régóta foglalkoztat a kérdés, hogy kellene egy olyan megoldás, amellyel sok epret tudnék kis helyen termeszteni. Erre már volt több próbálkozásom, de igazából egyik se jutott el a végére, hogy megvalósuljon. Eddig a legjobb megoldás a fekete fóliás termesztés. Ezzel a vakond elleni védekezés a gond, mert ha locsolsz, akkor megjelenik a vakond, hogy a vizes földben összeszedje a gilisztákat, bogarakat.

Ezért nagyon nyitott szemmel szoktam nézegetni a kertész oldalakat, hátha valami jó dolgot találok. És most megtaláltam. Pont talán még ott tartok, hogy van időm elpalántázni az eperpalántákat, mert még csak most kezdenek, kezdtek virágozni.

A következő leírás van mellette:

"Kedves hozzászólók.! Először is köszönöm a dicsérő szavakat, tényleg nagyon szép, praktikus és remélem hogy sokat ehetünk róla, ugyanis nálunk az egész Család imádja az epret. Azért is ötleteltem és barátkoztam a gondolattal, hogy legyen egy ilyen epertornyunk. Megpróbálok minden kérdésre válaszolni, ha Valaki esetleg kimaradna , attól elnézést kérek. Kedves Vendégh Varga Andrea, Pécelen vásároltam egy vasboltban, sima egyszerű 160-as pvc cső 2m hosszú. 3000 ft. Szerintem nem nagy befektetés, az eredményhez képest.Tisztelt Zoltán Bakos, hőlégfúvóval is lehet csinálni, de én gázlámpával alkottam. Csíkokat vágtam rá 15 cm távolságra egymástól, megmelegítettem, majd egy sörös vagy bármilyen nagyobb nyakú üveggel kitágítottam és kiadta ezt a formát, ami nagyon praktikus, mert a föld megmarad benne. Közepén elhelyeztem egy 40-es pvc csövet , amit sok helyen kifúrt az Unokám . Ezen lehet locsolni. Szépen lassan szivárog belőle a víz a palánták töveire. Kb 40 cm mélyen leásva és ezzel már meg is válaszolom Kedves Ferencné Szilagyi-nak kérdését, miszerint erős vihar kidönti-e. Nem! Nem fogja kidönteni, mert tartja a föld. Erről a Feleségem gondoskodott Anikó Patóné Suti , mert ügyesen beültette a palántákat. Természetesen küldök a Csoportba fényképet, amikor virágzik, ill bezöldül az egész és akkor e csúnya cső nem látszik. Mindenkinek szép estét kívánok és jó epertorony gyártást."

Összegezve a fenti bejegyzést a következőkre van szükség:

- egy 2 méteres 160-as PVC cső

- egy 2 méteres 40-es PVC cső

Ezek fogják adni a torony törzsét. A 40-es PVC csövet jól tele kell fúrni kicsi lyukakkal, míg a 160-as csövet 3 vagy 4 sorban (ez a képen se derül ki, de szerintem 3 oszlopra lett osztva a cső, mert különben nagyon sűrű lenne. Vagy lehet, hogy 4, de akkor ellentétes oldalakon egy vonalban, a másik kettőnél 7-8 cm-rel lejjebb, de azok is szintben) 15 cm-es csíkokban bevágva.

- virágföld

- szerves trágya (marha)

- fekete föld

Ezt én egy kicsit más keverékkel fogom megoldani. Lesz virágföld, amit összekeverek nyúl trágyával, valamint kerti földdel. Az arányokat egyelőre nem tudom, de majd kigondolom.

- sörös üveg

Nos, ez mindig van nálunk :)

- hőlégfúvó

Ez a legnagyobb probléma, mert nincs nekem ilyenem, valakitől be kellene szereznem, vagy valami más megoldást kellene kitalálnom erre.

- filc anyag

Ez azért kellett nekik, hogy ne ömöljön ki a fúrt lyukakon olyan gyorsan a víz, hanem tényleg "csepegtető" legyen. Ezt még át kellene gondolni, hogy hogyan is.

Én ezt kicsit tovább fejleszteném (ha eljutok eddig), hogy raknék a 40-es PVC cső tetejére egy slagcsatlakozót, amelyre csak a slagot rápattintom, és már mehet a csapról a locsolás.

Ami kérdés számomra, hogy hova telepítsem ezt? Gondoltam az első udvarba, de nem biztos, hogy megfelelő hely lenne neki ott, mivel van két zabagép kutyánk, amelyek mindent megesznek és le is pisilik. A kertben a pisilés szintén megtörténhet, de talán ez ott nem annyira számottevő. Ami kérdés lenne, hogy a 2 méteres csövet milyen mélyen kellene leásni. A bejegyzést készítő 40 cm-re ásta le, ami szerinte elég. Ha ezt feltételezzük, akkor a kutya pisilési szintet bekalkulálva (kb. 40-50 cm), akkor a 2 méterből csak 1,1 méter lesz a tényleges telepített torony. Kell egy perem fent, ami kb. 10 cm. Vagyis mindjárt csak kb. 1 méteres a hasznos terület. Ha 14-15 cm-enként van lyuk a PVC-n, akkor az nagyon besűrítve 7x4 palánta lehet, plusz a tetején 3-4, vagyis durván 30 palánta férne el benne.

Még egy kérdés fogalmazódott meg bennem, hogy érdemes-e az árnyékos oldalra (északi oldalra) is epret rakni, mert nagyon minimálisan fog csak napfényt kapni? Végül is egy próbát megér.

Mehetek a venni csövet és kezdhetem a munkát.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása