Minden évben a nyár egy kritikus időszak a kert életében. Már több olyan blogbejegyzést írtam, amelyben az öntözés fontosságát ecseteltem. Szerintem nem mondok senkinek újat, főleg ebben a napi 35-38 fokos csúcshőmérsékletes időszakban, hogy nem csak a locsolás a fontos, hanem a megfelelő locsolás. Nem mindegy hogyan locsolunk. Akár egy rossz időpontban történő helytelen locsolás pár havi munkát tud tönkre tenni. Pl. a legnagyobb hőségben a fentről locsolunk. Ebben az esetben jól megégetjük a leveleket, növényünket. Amit aztán vagy sikerül neki túlvészelni, vagy nem. Ha igen, akkor viszont több hétre is visszaveti a növény fejlődését.

Mint már írtam a legjobb időpontok a locsolásra az esti, vagy a hajnali órák, mert akkor vannak a leghűvösebb. De ekkor is nagyon kell arra figyelni, hogy lehetőleg ne a leveleket, hanem a törzs tövét locsoljuk. Így hasznosul a legjobban a földre juttatott víz. Az se mindegy, hogy mennyit. Persze, akinek van saját fúrt kútja és lusta végigjárni az egész kertet locsolni egyesével a töveket, annak kell egy jó locsolófej, és pár méter slagja. Aztán este, vagy reggel indítsa el a locsolást fél- vagy egy órára. Ennek az előnyéről fentebb már írtam. A hátránya viszont szintén majdnem annyi, mint előnye.

Ezek a következők. Először is, nem csak a hasznos növény kap elegendő nedvességet, hanem a kertben található összes gaz is, így még gyakrabban és alaposabban kell kapálni, gazolni. A másik nagy hátránya, hogy a sok nedves föld, sok gilisztát vonz a földbe. Főleg, ha a környéken csak a te kerted van beáztatva. A giliszta pedig mit vonz? Hát igen, jön a föld mélyének ura, vagyis a vakond. Szeretem, meg csak a dolgát teszi, neki is meg kell valahogy élnie, de miért pont nálam? Ha nem sikerül elkapni, akkor sajnos, elég nagy kárt tud okozni a túrásával.

Ezek után azért elgondolkozik az ember, hogy tényleg a legjobb locsolási technológiát alkalmazom? Hát nem. Apósom a csepegtető rendszerére esküszik. Van benne valami, de nekem a sok cső kerülgetése igen idegesítőnek tűnik gazolás, kapálás közben. A cső mozgatása sorból ki, aztán vissza, megint csak nem igen tetszik.

Most éppen ott tartok, hogy nagyon megnyúlottak a paradicsom palántáim, amiket már több, mint egy hónapja ki kellett volna ültetnem. És mg mindig a kis edénykéikben vannak. Éppen halálukon, mert a nagy melegben hamar kiszárad a kis palántanevelő edényke. Szeretném kiültetni őket, ezért tegnap este jól belocsoltam a helyüket, hogy ma könnyen a nedves földbe tudjam ültetni őket. Megadva nekik a lehetőséget a túlélésre.

Több fajtát ültettem, de többségük futó, így támrendszert kellene melléjük rakni. Úgy gondoltam, ezt idén nem igen csinálnám, ezért nem fogom őket kiültetni. Helyette inkább apóstól áthozom a komposztjában kikelt paradicsomokat, valamint a kertemben nekem is pár helyen elég szép példányok jöttek elő, így inkább nem a megnyúlt és gyenge szárú nevelt példányaimat fogom kiültetni, hanem azokat. Bár főleg kis szeműek lesznek, de talán elég szépek.

Támrendszer nélkül a szabad földre fogom engedni őket. Ha locsolófejjel locsolom őket, akkor nagyon begazosodnak, ezért más megoldást fogok kitalálni. Arra is gondoltam, hogy talán nem kellene napi szinten a töveket locsolni, hanem valami "hosszabb" megoldást kitalálni. Ekkor jutott eszembe a csepegtetés. Viszont nem szalagos megoldásban gondolkodnék továbbra se, hanem másban.

Mivel nem csak a növényeknek, de az embereknek is ebben a nagy melegben szükséges a hidratálás, amit műanyag pet palackos ásványvízzel oltjuk. Mivel nálunk is szinte mindenki ezt issza, ezért nálunk nagyon sok palackunk van. Mi lenne, ha ezzel megoldanám a kerti gondomat is?

Tegnap a neten több megoldást is láttam, párat ide is feltennék:

Ez lenne a legjobb, de sajnos, ilyen nagy palackunk nincs. Pedig ez megoldaná a hosszú ideig tartó locsolást. Viszont a képről eszembe jutott, hogy tavalyról maradt nekem pár kis bálás szalmám. Mi lenne, ha a képen látható módon leteríteném a paradicsom alá? Ezzel megoldanám a paradicsom sárossá, földessé válását is.

Ez is nagyon jó lenne. Elvileg az üvegház hatását használnám ki, mert a meleg hatására a párolgó víz a nagy palackra lecsapódna, majd lefolyna az oldalán egészen a földig. De itt megint csak a nagy méretű palack a buktató.

Ez jó lehet, bár ezzel az a gond, hogy csak le van nyomva a földbe. Ha kifogy és elkezd fújni a szél, akkor az összes üres palack a szomszédnál köt ki. Aztán szedhetem össze ott. Ez így nem az igazi.

Ez már megoldaná a szél gondot, viszont macerás és sokáig tartana ezeket az állványokat létrehozni, majd azokat tölteni, áttelepíteni. De már közelít a tökéletes megoldáshoz.

Ez is jó, de ennek utána töltése igen kimerítő és problematikus lenne a kis lyukon. Valamint szintén nem oldaná meg a sokáig tartó folyamatos víz pótlást.

Így nézne ki a gyakorlatban. Bár én tölcsérrel csinálnám, azzal talán egyszerűbb beletalálni.

Ezt tegnap több helyen láttam, de ezzel megint a szerkezet kialakítása miatt nem tetszik. Kell egy masszív kötél, amely meg tudja tartani a palackokat.

Ilyet is láttam tegnap sokat, de ez megint csak bonyi, mire a csepegtető rendszert elkészítem.

Végül egy kis összefoglaló a fenti módszerekről:

Végül is úgy döntöttem, hogy a jobb alsóhoz hasonlót fogok készíteni. Tegnap láttam egy videóban, de képet nem találtam róla. Úgy fog működni, hogy egy fél palackot elások a földbe, valószínűleg szájjal lefelé. Úgy vágom majd el, hogy egy másik palack bele tudjon csúszni, kicsit szorulni. Ezzel megoldom a szél problémát és a könnyű palack cserét. A teli palackot kupakkal fogom belefordítani, így a kupak nyitással tudom a víz mennyiséget szabályozni.

Két variáció is van a fejemben. Egyiknél a telepalack vége nem lesz zárt, hanem egy harisnya, vagy anyagon keresztül lehet majd tölteni a palackot (nagyobb nyiláson gyorsabban lehet feltölteni), vagy pedig marad az alja és állandóan kiszedem a beásott fél palackból. Utóbbi így macerásabb, de talán az előnyöket figyelembe véve ez tűnik a legjobb megoldásnak.

A palack köré 2-3-4 tő paradicsom is ültethető, így tennyész "szigeteket" alakítanék ki. 4-5 ilyen palackos megoldással a paradicsomjaim locsolását meg tudná oldani 1-2-3 napra. Majd a tesztelés során kiderül, hogy egy 1,5-2 literes palack meddig tudja adagolni a vizet. Lehet, hogy pár 2,5 literes palackú sört meg kellene innom? :)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása