cekla.jpgTavalyi évben vetettem 2 sor céklát, de egyikben se kelt ki egy se. Előtte évben hatalmas termés volt. A kislányom nagyon szereti a télire elrakott céklát, ezért idén újra próbálkoztam, szintén 2 sorba vetéssel. Most értem el oda, hogy a kelési eredményeket tudom ellenőrizni. Hát nem valami meggyőző. Imit-amott megjelent egy-egy szál, de inkább csalódás megint. Arra gondoltam, hogy utána olvasok egy kicsit, hogy mi az, amit elrontottam és esetleg egy ismételt vetéssel javíthatnék a sikerességben.

Biztos voltam benne, hogy valamit én rontottam el, mert tavalyi sikertelenségem mellett, pár házzal arrébb apósomnak céklái szépen kikeltek. A probléma, amit eddig nem igen vettem figyelembe, hogy van egy kis kapám, amellyel szoktam a sorokat húzni a magoknak. Viszont a magon zacskóját nem szoktam megnézni, milyen mélyre kell vetni a magot. Nos, a cékla a leírás szerint nem nagyon szereti, ha mélyre vetem. Valószínűleg ezért lett ennyire hektikus a vetésem.

Arra gondoltam, hogyha már utána olvastam, akkor közzé is teszem a www.tuja.hu oldalon olvasottakat, mivel a cékláról még nem írtam semmit, pedig egyik fő csapás irányom lenne idén:

"Cékla termesztés, vetés ültetés szedési idő

Cékla (Beta vulgaris L. ssp. esculenta (Salisb.) (Gürke var. rabra L., Chenopodiaceae). Őshazája a Földközi-tenger környéke, ahol ősalakja a Beta maritima L. ma is vadon él. Mint olcsó, ízletes salátanövényt nálunk kis területen a megvastagodott répatestéért termesztik. Táplálkozási értékét 6-9% cukor és 13 mg C-vitamin tartalma adja.

Cékla termesztés
Cékla termesztés - A Cékla kétéves növény. Az első évben tőlevelekből álló levélrózsát fejleszt, a második évben fejleszti ki magszárát. A tőlevelek nagyok és szélesek, a szárlevelek kisebbek, lándzsás lemezűek. Virágzata gomolyos fürt. A virágok hímnősek. Idegentermékenyülő. Termése gomolyban álló csalmatok. Egy gomolyban 2-5 sötétbarna mag van. Közepes hőigényű, gyökérnövekedési hőoptimuma 15-23 C°. Fényigénye nem nagy. Jó vízgazdálkodású, humuszban gazdag, mélyrétegű talajban díszlik jól. A savanyú talajokat nem, a közömbös pH-jú talajokat kedveli. Fejlődése kezdeti szakaszán talajnedvesség-igénye nagy. Vetésforgó-igénye a többi gyökérzöldségfélékével megegyezik.
Kettős termesztésben jó másodnövény. Elővetemény is lehet. Friss szervestrágyázás után a Cékla minősége romlik. Tavaszi vetésnél őszi mélyszántást, nyári vetésnél tárcsázást vagy sekély szántást alkalmazunk, hengerezéssel kiegészítve. Műtrágya tekintetében a Cékla kálium igénye nagy, a foszfor tartalmú műtrágyák közül a könnyen oldódók a jók, a túlzott nitrogéntrágyázás gyenge minőségű terméshez, vezet. A talaj meszezését az elővetemény alá végezzük. Vetési ideje április második fele v. július közepe.

Cékla vetés
Cékla vetés - Vetőmagszükséglet 5-8 kg/kh. A kelés meggyorsítása végett vetés előtt a gomolyokat vízben áztatjuk. A vetés sortávolsága 40 cm, mélysége 2-3 cm. Ápolása kelés utáni saraboló kapálásból, kiritkításból áll.
A második kapálásnál - gyökérnagyság igény szerint - 6-8 v. 15-20 cm-es tőtávolságra egyeljük. Továbbiakban a területet mindig gyommentes és porhanyó állapotban tartjuk. Száraz időjárás esetén egy-kétszeri öntözés fejlődésére kedvező.

Betakarítás időpontja, cékla szedése
Cékla szedés - A cékla szedése a felhasználás szerinti különböző időpontokban történik. Általában a vetéstől számított 90-100 napra szedhető. Téli tárolásra október végén, november elején, még a fagyok beállta előtt szedjük. Prizmában, pincében tárolják. A gömbölyű gumójú fajtákat kézzel, a hosszú gumójúakat ásóval v. répakiemelő ekével szedjük.

Átlagos terméshozama 80-120 q/kh. Magtermesztésnél a dugványnevelő év max kálatai általában megegyeznek a termesztett cékláéval. A kései fajták májusban, a koraiak jún. végétől július közepéig vethetők. A túl korai vetés hátrányos, mert a dugványok túlfejlődnek. A dugványok felszedése után gyűrűsödésre, alakra, szíj re el kell végezni a szelektálást. A szelekció után 1,20m széles, 1m magas, 20m hosszú prizmában vermelik. A dugványok jó tárolási hője 1-4 C°. A magtermő év márc.-ában a kisebb dugványokat."

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása