krumplibogar.jpgKrumplit minden évben vetni kell. Nem tudom miért, mivel annyira nem főzőcskézünk. Sőt a tavalyi egy zsákból is van fél zsák a spájzban, mert nem igen akar fogyni. Talán azért, mert minden magyar háztartásban krumplinak lennie kell? Nem tudom. De minden évbe pár sort vetek, pedig nagyon sok helyet foglal az amúgy is kis kertem területéből.

Ha pedig krumpli, akkor nem mehetünk el a krumplibogár mellett. Ha nem tudnám, hogy a krumpli levelével táplálkozik, és ha nem akadályozzuk meg képes az egész bokrot eltüntetni, akkor nekem egy tetsző bogárról beszélünk. Nagyon tetszik a csíkos háta, valamint, hogy olyan gyorsan ivaréretté válik rovar állapotból. Majdnemhogy olyan gyorsan szaporodik, mint a nyúl.

Mivel minden évben vetek krumplit, ezért minden évben fel kell vennem velük a harcot. Már több módszerrel is védekeztem ellenük. Volt, hogy permeteztem, volt, hogy kézzel szedtem. Általában én szoktam nyerni a háborút, de volt, hogy megettek szinte mindent. Igaz abban az évben elég nagy területet bevetettem burgonyával, és nem sikerült soha teljesen levadászni őket.

A két módszer közül idén a bió megoldást alkalmaztam, alkalmazom. Ha otthon vagyok, pl. hétvégén, akkor reggel és délután is átnézem a sorokat és a kártevőket összeszedem egy befőttes üvegbe. Amúgy csak délutánonként szoktam egyet járni a táblában. Ennek köszönhetően eléggé meg tudtam gyéríteni az állományt. Főleg az elején, mert akkor a leveleket fonákját is ellenőriztem. Ha volt rajta pete, akkor az egész levelet leszedtem és a petéket összenyomtam. Ezzel megakadályoztam, hogy a peték kikeljenek.

Természetesen az idő előre haladásával párhuzamosan az ellenőrzés is egyre csökkent, ez a kedv és a burgonya leveleinek elburjánzásának is köszönhető. Sajnos, egyre több pete kelt ki. Egyre több kis barnás lárva telepedett meg a kikelt petékből. Eleinte a kis lárvákat is leszedtem, de annyira picik, hogy végül úgy döntöttem nem kínlódom velük, hanem a levelekhez hozzá nyomva más a tett helyszínén végeztem velük.

És hogy idén, hogy áll a háború? Hát nehéz megmondani. Igazából amikor rendesen napi egyszer-kétszer kimentem a harcmezőre, és gyűjtöttem a foglyokat, akkor azokat a csaták az enyémek voltak. Viszont akarva, akaratlanul volt pár olyan időszak, amikor vagy nem értem ki, mert nem voltam otthon, vagy egyszerűen időmbe nem fért bele. Ekkor mindig felerősödött az ellenfél inváziója. Ezek után a napok után pár nappal, meg is jelentek a kis lárva seregek. Nyomkodhattam őket össze. De alapjába véve jól állok.

Most már kezd száradni a krumpli levele, így közel a háború vége. Már talán a burgonya egyik felét fel lehetne szedni, mert kezd száradni a levele, de mivel van tavalyi még, és nem is nagyon kell egyelőre, ezért nem erőltetem. Majd ha kell. Bár nagyon kíváncsi lennék, hogy mi van a föld alatt, mert egy-másfél hónappal ezelőtt már ki-kifordult pár szem krumpli, amikor a bokrokat töltöttem fel. És már akkor az elfogadható méret környékén voltak. Lehet, hogy azért egy-egy bokrot elszedek mind a két fajtából, csak, hogy a kíváncsiságomat csökkentsem.

Amúgy visszatérve a védekezéshez, nagyon jó kis programot lehet a gyerekeknek szervezni krumplibogár szedéssel. Emlékszem, hogy a nagymamám mindig úgy vett rá minket, hogy versenyeztetett minket. Melyik unoka tud több bogarat szedni. Volt, hogy már a felhívást se kellett kiadni, mert mikor megérkeztünk, akkor mentünk egyből a krumplibokrokhoz és szedtük a befőttes üvegbe. Aztán az összeszedett bogarakkal mentünk a baromfi udvarba és megküzdettük a tyúkokat. Nagyon szerették a bogarakat. És mivel rendszeresen mentünk hozzájuk bogarakkal, ezért mikor megláttak, akkor az összes tyúk rohant hozzánk. Egyesével dobtuk a pipik közé, akik versenybe szálltak egymással a jutalom falatokért.

Szóval, a gyerekeket be lehet vonni nyugodtan a bogártalanításba. Sok sikert.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása