afonya.jpgTavaly sok jót olvastam a kék áfonya jótékony hatásairól. Ha jól emlékszem, akkor itt is egy bejegyzés erejéig írtam róla. Ezen felbuzdulva kicsit jobban utána olvastam. Azt tanácsolták többen is írásaikban, hogy a legjobb alanyokat kint Erdélyben lehet szerezni. Azok valamiért jobbak a hazai kertészetekben kaphatóaknál. Hogy igaz, vagy nem, azt nem tudom. Sajnos, nincs viszonyítási alapom.

Tavaly nyáron szerencsés helyzetben voltam, mert kimentünk Erdélybe a testvér településünkhöz a barátainkhoz. Egyik program az volt, hogy séta az egyik emlékhelyre fel, ami persze az egyik legmagasabb hegy tetején volt. Ott séta közben jutott eszembe, hogy ha már kint vagyok Erdélyben, akkor be kellene szereznem kék áfonyát. Hiába néztem az erdőben a bokrokat, nem igen tudtam melyik lehet áfonya. Nem is láttam addig, meg amúgy is nekem nem volt meg ez az áfonya dolog.

Gondoltam, ha már vannak ott barátaink, akkor miért ne kérjek tőlük segítséget. Szóltam is az egyiknek, hogy szeretnék hazavinni egy kis áfonya bokrot, vagy többet is, ha lehet. Persze olyat kértem meg, aki szintén nem tudott az áfonyáról semmit. De van egy barátnője, akinek egy kertészete van. Ő biztos tud segíteni. El is mentünk hozzá hazafelé és persze több bokra is volt. Viszont elég húzós ára volt, így csak két bokrot hoztam, de nem mertem megmondani a páromnak, hogy mennyibe kerültek.

Ott a hölgy elmondta, hogy mire kell figyelni, és mit tegyek. Ajánlotta, hogy félárnyékos helyre, lehetőleg fa árnyéka alá ültessem majd őket, mert ott érzik jól magukat. Mondta, hogy a savanykás földet szeretik, ezért időnként pár havonta savanyítani kell a földjüket, akkor lesz szép termésem. Persze jó pénzért ajánlott is valamit, de úgy gondoltam az életemmel játszom, ha azt is megveszem.

Itthon a lehető legjobb helyett választottam nekik. Az utolsó almafa lombárnyékába ültettem őket. Azt ajánlották még, hogy a savanyított föld ne keveredjen, valamint a földben élő élősködök is valamilyen szinten el legyenek választva a bokortól, hogy geótextilt tegyek a bokor alá. Ősszel már ne savanyítsak a bokor körül, mert a cserépben elég savanyított föld van, de következő év tavaszán mindenképpen fel kell javítani a földjüket.

Ezt tettem meg most április elején. Vettem egy granulátumban földbe juttatható savanyító anyagot. Egy kis földet leszedtem a bokor tövéről, majd megszórtam egy kevés szerrel, majd friss vakond túrásból származó földdel feltöltöttem ismét a bokor alját. Majd egy kevés vízzel meg is locsoltam. Csináltam is róluk pár képet. Azért is kellett, mert nem volt meg, hogy milyen fajtát vettem. Hát most már azt is tudom.

Terrasan - Műtrágya bogyós növényekhez típusú granulátumot szórtam a bokor alá. Elolvastam és több bogyós növény alá ajánlják, lehet, hogy megfogadom a tanácsukat:

terra_san_mutragya_bogyos_novenyekhez.jpg

Vaccinium Corymbosum Darrow - Kék áfonya (származása 2019 Erdély):

vaccinium_corymbosum_darrow_kek_afonya_2019_erdely.jpg

Vaccinium Goldtraube 71 - Kék áfonya (származása 2019 Erdély):

vaccinium_goldtraube_71_kek_afonya_2019_erdely.jpg

A föld feljavítása és kigazolása során jól lehetett látni, hogy szinte minden ágon jönnek a friss hajtások, vagyis élnek a bokrok. Ha rendszeresen locsolgatom, akár még termés is lehet rajta. Bár az igazat megvalva, már volt rajtuk, mivel úgy vettem, volt rajtuk kék és zöld termés már. Hát annyira nem volt finom, de annak tudtam be, hogy megviselte az utazás a növényeket. :)

Amúgy ősszel a kíváncsiság eléggé mozgatott minket, hogy az áfonya íze milyen is, ezért az egyik boltban vettünk egy kis dobozkával. Az kicsit finomabb volt, mint amit leszedtem a bokorról. Talán még kedvenc gyümölcs is lehet belőle. Ha jól teljesít, akkor akár a szaporításával is megpróbálkozhatok.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása