Metszés.jpg

A hétvége nagyon kellemes időt hozott, aminek eredményeként kimentem körbenézni a kertbe, hogy a fák hogyan állnak. Esetleg látni-e valamelyiken valami érdemi változást a legutóbbi látogatásomhoz képest. A legszembetűnőbb a rügyek állapotának alakulása volt. Mivel várhatólag a tél már nem fog, vagy legalább is jó ideig nem fog visszakéretőzni, a nap kellemes sugarának hatására szépen elindult az élet a fákban. A mandula fáimban annyira, hogy pár nap és talán a bimbók is kiugranak.

Gondoltam, ha már a kertben vagyok, akkor hasznosan is próbálom tölteni az időt. Már a előző héten is fél óra erejére megkezdtem az almafa és körtefa metszését addig, amíg elértem a vesszőket. Most létra, metszőolló és kézi fűrész társaságában be szerettem volna fejezni a fagyokra kevésbé érzékeny fák metszését. Bár sok metszési, oltási könyvet olvastam már, azért mindig van valami új, amire eddig nem figyeltem. Minden fának anno többször átolvastam, hogy mely termesztési forma a legideálisabb, és próbáltam annak irányába alakítani a koronát. Az almát, körtét orsósra, a barackot, szilvát, cseresznyét, meggyet tölcséresre.

Ami újat tanultam a téli felkészülési időszakban, hogy hogyan kell szabályozni azt, hogy mennyire nőjenek a vesszők. Azt olvastam, hogy azzal befolyásolom, hogy mennyire vágom vissza a vesszőt. Ha 1/3-át vágom csak le, akkor kevésbé, míg a 2/3-ának levágásával szinte táncra kérem a növekedésben. Tehát a mostani metszésemnél azért erre is figyelek. Mivel még fiatalok a fáim, ezért törekedni fogok arra, hogy az elérendő koronaformához még inkább a 2/3 levágásával tudok gyorsabban eljutni. Ezeket főleg a barack fáimnál kell majd jobban meglépnem, mert eddig nem igen bántottam a fákat, mert nem akartak nőni. Most már tudom, hogy pont ezzel tettem ellenére, hogy nem metszettem meg rendesen.

Viszont az eddigi tapasztalataim alapján se egyértelmű, hogy ha almafa, akkor orsó, vagy barackfa, akkor tölcsér. Ez leginkább a két almafámon látszik nagyon. Az idared almafám szinte minden évben (már 3-4 éves korától) hozott 20-30 szem almát, Viszont a jonagold fám eddig csak 1-2 almával mutatta meg, hogy ha jobban igyekszem, akkor talán majd megjutalmaz valami alma félével. Pedig szinte teljesen egyformán metszettem. Így belegondolva, mintha lenne eltérés még a fajtákon belül is, hogy melyik fának melyik típusú vesszője fog teremni, és melyik fog növekedni. Valamint az is rémlik, mintha nem mindegyik fajta egy időben válik termővé. Ez talán ott is látszik, hogy az idared tele van olyan rügyekkel, amelyből látni, lesz termés, de legalább is virág biztos. Míg a jonagoldon csak megduzzadt rügyek vannak, de nincs virágkezdemény. Jövőre majd kicsit ennek is utána járok a téli felkészülések során.

Nos, a kerti sétám során szépen megmetszegettem a kér öregebb almafámat, a két körtefámat, a négy szilvafámat (egyet nem, mert azt ősszel átoltottam, és várom lesz-e annak eredménye), valamint van négy később érő meggyfám amiket megmetszettem, míg a két koraira már nem volt időm. A többi fát nem bántottam, csak átgondoltam, milyen metszési technika irányába fogom a koronákat kialakítani. Még sötétedés előtt volt annyi időm, hogy a málnásomból kiszedtem a tavaly leérett száraz ágakat. Valamint megkezdtem a lemetszett ágakat összekötni rőzsébe. Minden évben a lemetszett ágakat és szőlő vesszőket kévékbe szoktuk kötni, majd egy helyre összegyűjteni. Van egy kinti kemencénk, amelyben ezeket rőzséket szoktuk elégetni, és azután sütögetni.

A házunk előtt van egy kis virágos kert, amely fokozatosan veszti el ezen szerepét, mivel túl árnyékos és nyirkos, ezért a virágokat folyamatosan szedjük ki és rakjuk jobb, kellemesebb helyre. Valamint nagy problémát jelent, hogy a két ördög kutyánk ezerrel rohan keresztül ezen a területen. Ezért 3 éve kitaláltam, hogy valamilyen sövény szerűvel kicsit megvédem, az akkor még virágoskertként funkcionált területet. Vagy legalább is egy kis részét. Ezért a virágoskert szélére ültettem mályvacserjéket, amelyeket innen-onnan elpotyogott magokból kikelt példányok voltak.Ez sövényrész tavaly kicsit megindult a növésben, valamint virágzott is. Most ezt a kb. 10 példányt eléggé visszametszettem, hogy sűrűsödjön kicsit a sövénykém.

A sövényen kívül a tavaly szintén megindult rózsáimat is visszametszettem,mert már jöttek rajtuk az idei hajtások, hajtás kezdemények. Valamint azokat a szőlő vesszőket is kicsit meg kellett vágni, legalább is az indáit lecsippenteni, amelyekkel a metszett gyümölcsfákra felkapaszkodtak.

A hétvégén megvettem a magokat is, mert mivel jelezték jó idő várható, ezért nem akartam lemaradni semmiről. Mielőtt elmentem volna a kedvenc mezőgazdasági boltomba, szépen megterveztem milyen növényeket és ezeket hova fogom vetni a konyhakertemben. Körülbelül 10-15 zacskó, zsák magra, dugványra mentem be, de vége majd harminc tasak lett. Nekem nem szabad ilyen helyre bemenni, mert minden ki szeretnék próbálni. Ennek sajnos, időkorlátjai vannak csak, de az nagyon. Vettem rengeteg fűszermagot, virágmagot, zöldség magot. A fűszernövényeknek már kitaláltam a helyét és elrendezési formáját, de lehet, hogy kicsit felül fogom magam bírálni, mert láttam az interneten egy nagyon ötletes fűszernövény tartót, amely egy virágláda a ház falán. Ezt a képet nem találtam meg ismét, de találtam egy másik szintén jónak tűnő ötletet.

Raklapos fűszerkert.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása