Tavasz.jpg Végre megjött a hamisítatlan tavasz hétvégén. Kicsit lengett a szél, kicsit meleg volt, kicsit még eset is az eső. Teljesen megfelel a tavaszi időjárásnak. Hétköznapi foglalatosságaim miatt hétvégére megint kaptam engedélyt a kertem ápolására, tavaszi előkészületekre. Először is, mint minden jó kertgazda, körbejártam a területet és ellenőriztem, hogy mit is kellene tenni. Mik a legfontosabb teendők, és mi az ami még egy kis késést elvisel. Sajnos, egyre több olyan dolog van, amit minél előbb el kell végezni, ezért annyira sokat nem sétáltam.

Volt pár piros krizantém, amit át akartam ültetni, mert rossz helyen van. Ezt hamar meg is tettem. A szomszéd felőli és az első udvar végében lévő kerítés mellett a a szomszéd fagyal sövényéből szedett, meggyökereztetett sövényem van. Tavaly valami történt vele, mert azt hittem ki fog pusztulni. Bebarnultak a levelei, és nem hozott új, zöld leveleket, hajtásokat. Csak reménykedtem, hogy a nap égette meg és nem valami betegség támadta meg. Talán az előbbi történt vele, mert idén nagyon szépen elkezdte a zöld rügyeket termelni. És, hogy szép sűrű és egyenlő magas legyen, ezért megmetszettem a hétvégén sövényvágó ollóval. Már az egyik évben a szomszédban lakó déditől hoztam hozzánk tűzliliomot, de azt a dédi véletlen kitaposta, és nem is nőtt ki többet. Most ismét megpróbálkoztam vele. Ha minden jól alakul, akkor ilyen szépek lesznek. Tűzliliom.JPGVan az első kertem egyik sarkában dísznád, amit a szépsége mellett abból a célból is ültettem, hogy az erős szára majd jó lesz egyes növények kikarózásához, valamint ha sok megmarad akkor akár futtatni is tudok rá akár babot is. Ezzel a náddal nagyon kell vigyázni, mert nagyon gyorsan szétterjed, majd ezután nagyon nehéz kiirtani. Ennek megelőzésére egy eltört beton vályúval körbe kerítettem az egyik sarkot. Eddigi 4 évben jól helyt állt, bár tavaly már pár sarj átkúszott a beton felett, de most idejében megállítottam, visszavágtam. Minden évben szépen vissza szoktam tövig vágni, hogy legyen helye az új száraknak nőni. Most hétvégén ezt is megtettem.

A hétvégén kaptam egy szemző kést, mert látták mennyire érdekel az oltás, szemzés. Mivel ha már kaptam, akkor ki is kell próbálni elven a már majdnem kinyíló mandula fámat átoltottam. Anno, még vetettem két mandulát, amely kikelve fává cseperedett. Tavaly már megmutatta, hogy milyen termés remélhető, és hát nem kellett csalódni. Az apósomnak van két kertészetből vett mandulája, amelyekről még február elején szedtem pár oltáshoz szükséges vesszőket, amelyeket eddig az apósom pincéjében tartottam, hogy ki ne száradjon, és nehogy kihajtson. Ezekkel az egyik mandulafa felét átoltottam. Kb. 6-7 ágat. Ezen felbuzdulva az ősszel kertészetből vett és elültetett három almafám tetejét visszavágtam, hogy hozzon 4-5 ágat. A levágott vessződarabokat sajnáltam kidobni, ezért a már termő almafáim egy-egy ágába beleoltottam ezeket. Sőt. tavaly ősszel már próbálkoztam almafa oltással, mert volt pár vadalanyom, amelyet az apósom nemes almafáiról szedett vesszőkkel átoltottam. Ezek közül sok nem sikerült, de egy dupla ágas fácskámnál az oltást betekert anyag lebontása után láttam, hogy talán az egyik ágba tett ékoltás eredményes lehet. Sajnos, az ősszel még nem tudtam pontosan, hogy hogyan kell oltani, mire kell figyelni, ezért az ékoltást nem az alany szélébe, hanem a közepére tettem, így a kambiuszok nem értek össze, tehát könnyen nem sikerülhet az oltás. Az a baj, hogy szinte az összes oltásomat így csináltam. Szóval a biztosan nem sikerült oltásomat újra oltottam. Most is az ékoltással próbálkoztam, de most az alany szélébe tettem az oltó vesszőket. Nem is egyet, hanem kettőt, a hasíték mind két oldalára. A legjobb az lenne, ha lenne oltó viaszom, de sajna még nincs. Majd vennem kell azt is, hogy hátha úgy jobb eredményeket tudok elérni.

A málnámat is szépen kitakarítottam, valamint azon is újítottam egyet. Eddig volt három oszlop egy vonalba, amelyekre két drót volt felerősítve. Ehhez voltak a málnák felkötözve. Minden évben az új hajtások útban voltak. Mind a szedést akadályozták, mind az érést, azzal, hogy a termő vesszőket körbe fogták. Most ezt megakadályozandóan, az oszlopokra keresztbe tettem deszkákat, amelyekre nem 1-1 drótot erősítettem, hanem kettőt. Így a régi és új hajtásokat külön-kölön dróthoz lehet rögzíteni. Kíváncsi leszek, hogy ez most mennyiben fog segíteni a málna termésemen. Ez mellett pár málna sarjat is beültettem a sorba, oda, ahol volt üres hely.

A hétvége legnagyobb melója a szőlő metszése, lekötözése, áttelepítése volt. Idén volt az első év, hogy komolyabban metszeni kellett. Van két lugasom, valamint az udvart körbe vevő kerítés mellé is ültettem pár vesszőt. A fajtákat tekintve változott a koncepció az eredetihez képest. Legelőször csak egy lugast szerettem volna, amelynek az első felébe csemege szőlőt szerettem volna, míg a hátuljába fehér borszőlőt. Az első rész a gyerekeknek, míg a vége az apának lett volna. Közben kóstoltam otellóból készült bort, amely teljesen megváltoztatta az addigi stratégiámat. A már telepített lugasomba minden két tőke közé egy-egy otelló és izabella vesszőt tettem, amelyet sokat locsolgattam. Mivel az első lugasom hamar megtelt az otelló vesszőkkel, ezért a kert másik oldalába ültettem az izabellát. Szintén hasonló távolságokra, mint a másik oldalon. A koncepció annyiban változott az eredeti egy soros lugashoz képest, hogy az vörös borszőlőt felfuttatom a lugas tetejére, és ott fogom lekötni. Így a lugas két sorban fog szőlőt termeszteni. Ennek már 2 éve, és hát az első évben a vesszők elég gyatrán eredtek meg. Tavaly ezért ezeket pótoltam, és jobb eredmény lett. Sőt, túl jó, mert van ahol egy méteren volt vagy 4 szál, ami megeredt, de volt, ahol másfél méteren nem volt egy se. Ezért a hétvégén ezt kicsit át kellett variáljam. Azokat, amelyek fölöslegesek lettek, azokat kiszedtem, és ezekkel pótoltam azokat a helyeket, ahol nem eredtek meg. Ez mellett meg is metszettem a vesszőket, majd lekötöttem őket a legalsó sorhoz. Itt megint csak közbe jött az átok, miszerint sajnálom a növényeket "pazarolni", ezért nem egészen olyan hosszan hagytam meg a vesszőket, mint ahogyan kellett volna. Így előfordult, hogy a lehajtott vesszőknél egy helyen három is megtalálható. Ez mellett egy másik hibát is vétettem, mégpedig, hogy a hosszú vesszőket rátekertem a drótra. Ezt csak a végén vettem észre, hogy hiba, mert volt tavalyi lekötözött vessző, amely szinte teljesen eltakarta a drótot, és szépen beépült a szőlőbe. Jövőre erre oda kell figyelnem.

A szőlő mellett a másik nagy projekt a hétvégén a kert letakarítása volt, vagyis inkább az ősz folyamán a földben hagyott termés átválogatása, a kidobandó növények kiszedése. Erre a sorsra jutott a tavaly későn elvetett fekete retkem, amelyet augusztus helyett szeptemberben ültettem, és hát nem igen nőtt meg. Most az öklöm nagyság helyett csak pingpong labda nagyságúak a szebbek. Ettől eltekintve eléggé ehetőek. A négy elvetett sorból kettőt felszedtem, és egy kis tálkával azért meg tudtam menteni. Míg a többit és a megtartottak leveleit a szomszéd állatainak, főleg tyúkoknak összeszedtem.

Az ősz folyamán egy új dolgot kipróbáltam, miszerint a kevésbé megnőtt hagymákat visszatettem a földbe az ősz végén. Most gyönyörű zöldhagymám van belőle, amit szintén a konyhába bevittem. Sőt, a tavaly ősszel a földben hagyott karalábék is még mindig ehetőek, és szépek, hála az enyhe télnek. Ez mellett még a zöldség, ami szép tavalyról. Valamint, bár már őszre vártam, de csak most keltek ki, erősödtek meg annyira a fejes saláta által elszórt magok, hogy át lehetett őket telepíteni máshova, ahol kevésbé lesznek útba a veteményezés, és rotizás végett.

Amit még csináltam a hétvégén: vettem egy futórózsa tövet, amelyet elültettem az általam vélt legjobb helyre; a régi eperföldet felszámoltam, kiszedtem a régi még élő töveket, és virágládákba ültettem; megmetszettem a szedret, egrest, ribiszkét, cseresznyefákat; felszámoltam a régi fóliaágyásomat, amelyet a kikelt tulipánokra tettem át, hogy azok hátha gyorsabban kivirágoznak. Viszont amit a legjobban szerettem volna, miszerint felrotálni a kertet, az nem jött össze, mert pénteken elég nagy esőt kaptunk. Viszont most már a kert fel van készítve arra, hogy nem kell semmit kerülgetni, mert le lett takarítva. Jó lenne a rotálást a héten valamikor meg tudnám oldani, mert a hétvégén jó lenne veteményezni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása