Tavasz.jpgVégre február végét írunk, végre jön a tavasz. Bár nem olyan gyorsan, de azért egy-egy nap egészen kellemes kerti munkára ösztönző idő van.Azért is írom, hogy nem olyan gyorsan, mert ezen a télen az eddigiekhez képest sokkal tovább és sokkal hidegebb van, mint amire emlékszem. Remélem ez majd a kártékony bogarak létszámában is meg fog jelentkezni, de a növényekben nem okozott komolyabb kárt, pl. fagykárt.

Tényleg nagyon hideg volt, volt, mikor mínusz húsz alatt is járt a hőmérséklet, valamint decembertől egészen idáig, talán majdnem minden nap reggel fagypont alatti hőmérséklettel kezdtük a napot. Sőt, nap közben is sokszor maradt nulla fok alatti a hőmérséklet.

Ilyen időben nem hogy kint, de még bent se nagyon van az embernek akármivel foglalkozni. És mivel ilyen időben nem igen tud az ember bármit is tenni, ezért a tényleges munkát elő kell készíteni. Azért nagy munkára nem kell gondolni. Csak meg kell tervezni az idei év "vetésforgóját". Vagyis, hogy mit, hova, miért, mennyit vessen az ember. Lehetőleg olyan helyre, ahol az adott növényi kultúra már jó ideje nem volt termesztve.

Ezt a munkát már ősszel elő kellett, kell készíteni. Nem is a veteményezéssel, hanem azon haszonnövények átültetésével, amelyeket tavasszal máshol szeretnénk látni, máshol kellene, hogy teremjen. Ebben elég jól fel tudtam készülni. Először is mivel az eper telepítés tavaly jól sikerült azzal, hogy fóliába ültettem bele, ezért ősszel készítettem egy új ágyást, amely közel akkorra, mint az eddigi volt. Ebbe az ágyásba 3 beszerzési forrásból származó epret ültettem. Első részbe a sógornőméktől hozott tövet és annak hajtásait tettem. Az ágyás másik végébe a haveromtól kapott töveket és azok hajtásait telepítettem, míg a kettő között lévő pár tő helyet az unokatestvéremtől kapott epernek a hajtásait telepítettem. Ősszel már készültem erre a telepítésre, mert nem szedtem vissza a hajtásokat, hanem meghagytam, hadd szaporodjon. Ennek következtében az eredeti ágyásban lévő tövek annyira besűrűsödtek, hogy az egész egy zöld szőnyegre hasonlítottak.Ezt sajnos az egerek is észrevették, és bebújtak a fólia és a tövek alá. Az egereket pedig a kutyák, amelyek az egereket kaparták ki alóla, így most a fólia ágyásomba két szép nagy lyuk tátong, amelyet tavasszal majd valahogy orvosolni kell.

Nagyon azon gondolkodom, hogy bár a telepítést kora ősszel kell elvégezni, de a régi ágyás hajtásaiból készítek még egy ágyást. Elvileg van még hely az új ágyás mellett. Ez igaz idén nem teremnek, vagy legalább is nem sokat, de jövőre már a három ágyásból akár annyi is lehetne, hogy valami epres csodát készítsünk belőlük. Tavaly teszteltem, hogy az őszi vagy a tavaszi telepítésű eper terem jobban, és hát kijött az, amit bárki megmondhatott volna, mégpedig azt, hogy az őszi telepítésű eper sokkal jobban terem. Az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy nem tesztelni akartam a két telepítés közötti különbséget, hanem ősszel annyira lusta voltam, hogy nem fejeztem be a telepítést, míg tavasszal már muszáj volt, ha akartam gyümölcsöt. Szóval a lényeg, hogy az öregek által meghatározott augusztus végétől szeptember közepéig időszak a legmegfelelőbb az eper áttelepítéséhez. Sokkal jobb volt a megkötési arány és a termés hozama is. Majd augusztusban lehet telepíteni.

A másik, amit a kertben ősszel megtettem, az az volt, hogy átgondoltam már előre az idei koncepciót. Ez pedig az, hogy a kert egyik felében a gyümölcsös növények lesznek, addig a másik oldalon a zöldségek. Ennek egyik hozadéka, hogy a zöldséges oldalról miden nem oda tartozó növényt: fenyőfa, virágok, málna, egres ki lett termelve, és a gyümölcsös oldalra, vagy pedig az első udvarba lett átültetve.Vagyis majdnem minden, mert a ribizli maradt a két cseresznyefa vonalában, mert amúgy is az egy olyan sor, amelybe zöldséget nem igen tudok úgy vetni, hogy a művelési technológiámnak megfelelő legyen. Bár már a gyümölcsös oldalon elég jó helyet néztem ki nekik, de maradni fognak. Sőt, a dédi telkéről szedtem fel tormát, és egy kis fonnyasztás után az egyik ribizli sor elejébe beültettem azokat. Lehet, hogy a tormából nem lesz semmi, mert az előírt fél-egy hónap fonnyasztásból 3 hónap lett, sőt még a tél is megcsípte a gyökereket. De majd meglátjuk.

Amit még elvégeztem a kertben ősszel az a kert letakarítása. Ez az eddigi évekhez képest sokkal jobban sikerült. Sőt, egy rész felrotáltam, majd a kisebb hagyma fejeket vissza is ültettem. A póré hagymát pedig a földben hagytam. A telepített szőlőből kiszedtem a beültetett, kiszáradt palántákat (paprika, paradicsom), valamint az egy éves telepítésű szőlőket felkötöttem, hogy még majd eldönthessem hogyan is akarom majd termeszteni. valószínűleg majd tőkésíteni fogom a tőkéket, de lehet, hogy majd két szinten fogom tőkésíteni. Egyszer közel a földhöz, kb. 15-20 centire, valamint lehet, hogy felengedem 60-70 centire az egyik szálat, és oda is fogok egy tőkét kialakítani. Ami biztos, hogy idén visszavágom a vesszőket 15-20 centire, hogy az alsó tőkét ki tudjam alakítani. Az is biztos, hogy nem fogok idén már a tőkék sorába ültetni, vagy legalább is most még úgy gondolom. Amúgy nagyon jól, sőt túl jól eredtek meg a szőlő vesszők. Az iskolából kivett tőkék közül 3-4 nem eredt meg, de ezek amúgy is esélyesek voltak, hogy erre a sorsra jutnak. A szimplán csak vessző leültetéséből viszont szinte az összes megeredt. Ezeknél tövenként kettőt dugtam le, és szinte mindegyiknél meg is maradt mind a kettő. Valószínűleg ezeknél az egyik vessző lent, az erősebbet fent fogom majd tőkésíteni.

A fekete szeder tavaly bár termet, de még mindig nem olyan terméshozammal, mint amilyet szerettem volna. Vagyis volt hozam, csak valami nem az igazi vele. Talán túl árnyékos helyen van. Ezért azt találtam ki, hogy a szeder mellett kijövő szeder palántákat kiszedem és hátra a gyümölcsfák közé, a gyümölcsfák sorába telepítek párat egy-egy karó mellé. Hátha ez jobb hely lesz nekik. A mostani helyéről, a szilvafa alól pedig lassan ki fogom szedni majd. A helyére majd a folyton érő málnát fogom majd szétültetni idővel, mert látszik, hogy most nem az igazi a helye, ahol van.

Az alap koncepcióm, ami szerint az a jó, ha minél több minden van a kertben, az kicsit átgondolva nem biztos, hogy jó. Nehezebb a vegyes ágyásokat jól és gyorsan rendbe tenni, valamint állandóan kell kerülgetni a bent maradt növényt. Szóval ez nem jó koncepció. Arra jutottam, hogy nem is biztos, hogy nekem minden növényből kell vetnem a kertembe, mert van olyan növény, amely ott rohadt meg a földön, vagy a kamrában.

Ősszel, hála a kormány otthon melege programjának, hozzájutottunk egy fagyasztó ládához, amit már rég óta szerettem volna. Igazság az, hogy egy háromfiókos szekrényünk volt, de az nem tetszett nekünk, mert állandóan befagytak a fiókok, így nem volt valami konfortos. A láda talán jobb lesz. Mivel van fagyasztóládánk, ezért lehet bele majd zöldségeket fagyasztani, amit majd utólagosan fel tudunk használni.

Ami ősszel szintén el lett döntve, az az, hogy idén borsóból és babból fogunk a legtöbbet vetni, mert azt fogyasztunk a leginkább. A borsóból a velőset, míg a babból a közepes méretű tarka babot. A lóbab és társait ezennel felszámoltam. Egy nem jött össze a szaporítása, másik, nem igen szeretem. Vagy legalább is a családtagjaim nem tudják olyan formán megfőzni, hogy nekem tetsszen. Még van pár nagy szemű lila babom, amit még nem tudok, hogy elvetem, vagy eldobom. Majd kiderül. Ami biztos még, hogy idén befrissítem a krumpli vetőmag állományomat. Eddig minden évben a tavalyról megmaradt kisebb krumplikat tartottam meg szaporításra, de idén veszek újra egy korai és egy késői fajtát.

Azt gondolom ennyi első bejegyzésnek elegendő. Most nem kerestem semmit a neten, inkább csak bloggoltam. Viszont néztem a statisztikáit a blog oldalamnak, és láttam, hogy valaki a "pucok" szót kereste az oldalon, vagy annak keresésével jutott az oldalra. Úgy emlékszem nincs még a pusokról bejegyzésem, így legközelebb arról fogok írni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása