leander.jpgTegnap olvastam, hogy amennyire lehet, minél előbb metsszük meg a leandert tavasszal. Nos, én eleget tettem, mert megmetszettem a leandereket. Amennyire lehetett, annyira visszavágtam. Minden ágat a legelső levél feletti részig. Mivel már elég idősek a növények, elvileg bírniuk kell. És talán majd meg is ajándékoz egy kis virággal is.

Mint írtam, már tavaly is elég jól visszavágtam az ágakat, és jól viselték, hoztak friss ágakat és elég jól elágaztak lentebb, így stabilabb lett a cserép.

Amit levágtam most ágakat, azokat gyorsan összevágtam 20 cm-es darabokra, majd a legfelső leveleket hagytam meg, aztán egy kisebb vödör vízbe tettem őket, hátha megerednek. Úgy 20 darab kis vessző lett. Kíváncsi vagyok mennyi gyökeresedik meg belőle. Hely hiányában a vesszőket betettem a garázsba az ablak elé, hogy kapjon egy kis szűrt fényt. Majd időnként írok róla, hogy hogyan állnak. Bálint gazda szerint 2-3 hét múlva elkezd gyökeresedni, majd földbe lehet ültetni folyamatos locsolás mellett. Majd meglátjuk.

malna.jpgA hétvégén végre sikerült elültetnem a régi telepítésű málnámat. Sajnos, annyira betarackosodott a helye, valamint beteg is lett (csomók keletkeztek a vesszőkön), hogy fel kellett számolnom. Amúgy is azt ajánlják, hogy időnként ültessük át más helyre, akárcsak az epret.

Szépen ásóval alászúrtam a málnabokroknak, majd kiemeltem, és óvatosan levertem róluk a földet. Ha esetleg a málnabokor több részre is lehetett volna szedni, akkor se szedtem, hanem hagytam egyben. Azért volt szükség a föld leverésére, mert a sok tarack gyökér teljesen körbenőtte a málna gyökerét. Ahova viszont telepíteni akartam, és telepítettem is hétvégén, oda nem szeretném, ha a tarack betenné a lábát.

Miután kiszedtem a málnabokrokat, beletettem őket egy nagy vödör vízbe, hogy szívják fel a gyökerek a megfelelő mennyiségű vizet, így talán jobban megerednek az új helyen.

Ástam a nagy kapával egy egyenes, mély gödröt, majd ásóval a gödör aljába nyomtam egy ásónyomot. Beletettem a bokrokat, kicsit betemettem, hogy egyenesen álljanak, majd jól belocsoltam, beiszapoltam. Mikor már felszívódott eléggé a víz, akkor óvatosan betemettem teljesen a málnák tövét. Majd ismét meglocsoltam párszor a málnabokor alját.

Mikor végeztem, akkor egy kicsit hagytam megülepedni, majd 5-6 tövenként levertem egy karót, és ehhez óvatosan odakötöttem a málna bokor szárait. Erre azért volt szükség, mert a málna körül rotálni akarok majd a gazosodás ellen, ezért kell a sor. Talán majd később palát is leteszek a sor mellé, hogy kicsit kordába tarthassam a málna terjeszkedését. Remélem idén még lesz rajta pár szem. Akkor már több lesz, kint tavaly összesen. Bár, ha nem lesz, akkor is a többi málnásban lesz szerintem elegendő mennyiség.

Majd, ha időm engedi, valamint a folyton érő málna elkezd feljönni a sorától távol, akkor majd azokat is egy ilyen egyenes sorba át fogom majd telepíteni. Legalább is a szándék és a hely meg van hozzá, már csak a lelkesedés is kell. Amúgy már most van pár tő, amely rossz helyen bukkant fel. Amennyiben a nyáron nem sikerül a telepítgetés, akkor majd ősszel mindenképpen az egész folyton érő málna kolóniát át kell tennem, mert annak az alja is egy tarack mező.

szolo.jpg Ha már telepítésről volt szó, akkor meg kell említenem, hogy végre sikerült a cserszegi szőlővesszőket földbe tenni, beiskolázni. Márciusban gondolkodtam nagyon azon, hogy esetleg az apuék kinti földjét befognám szőlősnek. Már amúgy is van pár tő, ami telepítve lett, azért csak pótolni kellene. Arra gondoltam, jól felrotálom, majd a hiányzó töveket a frissen vágott vesszőkkel kipótolom, majd ami ne ered meg, azt jövőre ismét pótlom.

Addig-addig vártam vele, míg kiderült, hogy apu odaadta használatra a földet a szomszéd telek gazdájának. Ő is szőlővel telepítette a földjét pár éve, ezért is gondoltam arra, hogy ha már neki szőlős van a földjén, akkor miért ne telepítsek én is szőlőt. Mivel nálunk jól bejött a cserszegi fűszeres, mint fajta, ezért arra gondoltam ezt kipróbálom apuék kinti földjében is. A márciusi metszés során, ezért összegyűjtöttem a cserszegi szebb vesszőit, és egy vödör vízben várakoztak eddig. Mivel a projekt meghiúsult, ezért kidobásra vártak a vesszők. Viszont sajnáltam, ezért arra gondoltam, ha esetleg iskoláztatom a vesszőket, akkor pár év múlva eldőlhet, hogy esetleg szőlőzök máshol is, vagy nem. Még arra is gondoltam, hogy a tavaly telepített szőlők közé teszek még egy-egy tövet, mert végül is helyileg elfér, és amúgy se fogom lugasra futtattatni, hanem tőkésen metszem majd. De ez majd még később derül ki.

Hogy legyen mit telepíteni, ezért a hétvégén leástam a vesszőket iskoláztatás gyanánt. Hasonló módszerrel ültettem el a vesszőket, mint a málnákat. A frissen telepített málna sora mellé, húztam egy egyenes, mély gödröt. Ezt vízzel jól belocsoltam kétszer is. Ettől egy kicsit eliszaposodott. Kivettem a vödörből a vesszőket és óvatosan, a vessző alját fogva beletoltam az iszapba egyesével őket, amennyire csak lehetett. Mikor végeztem, még kétszer-háromszor belocsoltam a gödröt. Ezt fogom még pár napig, és majd csak azután temetem be a gödröt. Így több vizet tudok a vesszőkre önteni, valamint talán először a vessző alján fog a vessző begyökeresedni.

Majd erről is fogok folyamatosan jelenteni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása