tok_uborka_dinnye.jpgMivel eléggé rossz idő járt mostanság felénk, ezért a kevésbé fagytűrő növényeket eddig nem nagyon vetettem a kertbe. Egyedül az régi uborka magokat vetettem el, mikor jobb idő volt. De csak azért, mert azok amúgy se biztos, hogy kikeltek volna.

Megnéztem az időjárás jelentést, és most már nem fog, ha minden jól megy, akkor 5 fok alá sem menni. Nyugodtan el lehet vetni azokat a magokat, amelyeket eddig a zacskóban tároltunk. Sőt, akár még egy utolsó kört lehet menni a kertészeti boltokba, hátha valamin megakad a szemünk.

Nekem még az uborka, tök, cukkini magok vannak zacskóban, amelyet már ideje lenne a földbe tenni, ha idén még szeretnék belőlük valami zöldséget. Ezért azt gondoltam ki, hogy ha már ennyire a szívemen tartom a magokat, akkor nézzünk utána, hogy hogyan is kellene vetni ezeket. Biztos van valaki, aki okosabb nálam, hátha lophatok tőle egy kis tudást.

Természetesen az interneten az eddig is jól bevált oldalakon kerestem, és a http://balintgazda.hu oldalon találtam is ezekkel a növényekkel kapcsolatos információkat. Pl. hogy ezeket kobakos növényeknek is nevezik:

"Uborka és tökfélék: hogyan vessük a magjukat?

Április 10-e, az év századik napja kitüntetett napja a tavasznak, mert ekkor rendszerint 10 °C-ra emelkedik a napi középhőmérséklet, és ezért el lehet kezdeni a kobakos növények magjainak a vetését.

Ebbe a növénycsoportba igen sokféle haszonnövény tartozik. Közülük a leggyakrabban termelt az uborka, amelynek számos típusa ismert az apró csemegeuborkától a termetes kígyóuborkáig. Kedvelt gyümölcs a csoportba tartozó sárga- és görögdinnye. Ide tartozik a főző- és a sütőtök. Negyed századfa sincs, hogy megismerkedtünk a patisszonnal és a cukkinivel. Viszont évszázadok óta termelik nálunk a a hébér, vagy lopótököt, a dísztököt, a kolbásztököt, a kobak, a laska és a szivacstököt. Mindegyiküknek érdemes volna egy csekélyke időt szentelni, én azonban most csak a kobakos növények magvetésének néhány fontos szabályát szeretném a szíves figyelmükbe ajánlani.

Tehát ezek tér, tápanyag és vízigényes növények. Az ültetési távolságuk méreteiktől függően változik, de nem követ el hibát az, aki egy négyzetméter területet juttat egy-egy növénynek.

Néhány kapavágásnyi földet ki kell emelni a kijelölt helyen. Ebbe tegyünk egy lapát érett trágyát vagy komposztot, kevés vegyes műtrágyát és azt keverjük össze a földdel.

A magokat vetés előtt 10-12 órára be kell áztatni, mert így gyorsabban csíráznak ki. Egy fészekbe három magot ültessünk kb. öt centi mélyen. Ha mind a három mag kikelt, akkor közülük csak egyet hagyjunk meg.

Ha május elején talaj menti fagy fenyeget, akkor a növényeket le lehet éjszakára takarni lefelé fordított agyagcseréppel, vagy újságpapírral kibélelt műanyag cseréppel.

A kerti növényeket nemcsak vegyi permetezéssel védhetjük a kártevőktől, hanem oly módon is, hogy a cserepükbe egy sárga lapot szúrunk, illetve a cseresznyefa ágaira sárga lapokat aggatunk. Ezeknek mind a két oldala speciális összetételű, ragadós anyaggal van bevonva. A sárga szín magához csábítja a rovarokat, amelyek beleragadva a lapba, elpusztulnak, és mi nem leszünk rákényszerülve kukacos cseresznye fogyasztására."

Hát sok újat nem tanultam, legfeljebb a kobakos kifejezést. Én is valami hasonló módon szoktam ültetni ezeket. Legalább is a főzőtököt, cukkinit. Vágok kapával a kijelölt helyre egy kis kapával lyukat. Ezt jól belocsolom, majd a pár szem magot bele szoktam tenni. Én mivel sajnálom a cukkini és tök magokat, ezért a zacskó tartalmát szét szoktam 3-4 bokorba szórni, ami azt jelenti, hogy nem 1-2 kell ki, hanem van, hogy 5-6 mag is. Ezeket nem szoktam ritkítani, viszont a növekedésük során mindegyik szárat másik irányba szoktam terelni, így az 1 négyzetmétert szinte teljesen ki szoktam használni.

Az uborka az más tészta. Azt sorba szoktam vetni. Itt a jól bevált kis kapával kihúzok egy sort. Jól belocsolom a sort, majd 5-10-15 cm távolságra szemenként lehelyezem a magokat. Ez azt eredményezi, hogy a kikelt uborkák hol nagyon sűrűn vannak, hol, ahol nem kelt ki, ott pedig gyéren jönnek ki. A szárak terelését viszont továbbra kézben tartom. Az uborka hosszú szárakat növeszt, ezért ha fúj a szél, akkor elég jól össze tudja kuszálni a kiterített szálakat. Ezért mostanság le szoktam fogatni az uborka szárait úgy, hogy "Y" alakú ágat fordítva leszúrva a "V" részébe a szárat befogatom. Így a szél csak kisebb kárt tud tenni. Arra figyelni kell, hogy nehogy erősen leszorítsam a szárat, mert az eltörhet.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása