torma.jpgTavaly előtti ősszel nagy reményekkel szedtem fel a dédinél a lehetséges legtöbb tormát. Gondolva arra, hogy majd szétszedem, dugványokat készítek, majd elültetve minden évben torma hegyeket fogok termeszteni.

Ősszel szépen fel is ástam mindent, ahol tormát reméltem a levelek alapján, de annyira mélyen voltak, és természetesen annyira kemény volt a föld felette, hogy több napos produkció lett ebből. Először szépen körbeástam, majd többször belocsoltam a földet körülötte, hogy minél könnyebb legyen a kiemelés, valamint a húzás hatására minél több részét tudjam a gyökérzetnek megmenteni. Végül is azokból lesz a dugvány.

A kitartásom eredménye meg lett. Szép hosszú, bár nem annyira szép torma lett kiásva. Szépen letisztítottam a felesleges földtől, majd 20 centis dugványokat vágtam. A talált szakirodalom alapján eltettem a dugványokat egy kicsit tikkadni. Ebből a szükséges 1-2 hét helyett 2 hónap lett, mivel megfeledkeztem róluk. Sőt, jött egy kisebb fagy is, ami megcsípte a dugványaimat. Ezután nem nagy reményekkel, de még ősz végén eldugattam az előkészített növényi részeket. Úgy, ahogy előírták, minél mélyebbre és vízszintesen helyeztem el őket 1-1,1 ásónyira a talaj felszínétől. És jött a reménnyel teljes várakozás.

És persze, ahogyan ilyenkor szokott nálam lenni: várakozás, várakozás,várakozás... És nem jött semmi. Május vége felé elkezdtem kicsit aggódni, hogy talán mégis csak elfagytak a dugványok. Ezt az is alátámasztotta, hogy neki kezdtem kiásni pár dugványt, amelyek rohadtak és hajtás mentesek voltak. Ekkor szépem magamba rogytam és lemondtam a torma termesztésről. Már csak azért is, mert a dédinél se jött már több tormalevél, vagyis tényleg alapos voltam ősszel. Annyira lemondtam, hogy a "tormás" területet felrotáltam, hogy majd mást vetek, ültetek ide. Paradicsom palánták kerültek ide. Aztán a nyár közepe után egyszer csak zöld leveleket vettem észre. Torma kinézete volt, sőt, olyan volt a levélnek az illata is. Két dugvány valahogy túlélte a kalandot.

Bár nem szeretnék torma táblát képezni a kertemben, de azért örültem, hogy legalább a módszer, mármint a szaporítás módszere, működik. Ősszel, amikor a tormát alap esetben ki lehet szedni, nem szedtem ki. Amúgy azt írják okosabbak, hogy a tormát a földben lehet hagyni, és folyamatosan, amikor szükség van rá, akkor ki lehet termelni a földből. Na szóval nem szedtem ki a két hajótöröttet. Sőt, idén nem is rotáltam ki. Sőt...

20180424_061023.jpg

Sőt, kivirágzott. Érdekelt, hogy esetleg a virágból lehet-e magot érlelni, és esetleg magról is lehet szaporítani. Ilyen jellegű információt nem találtam. De nagyon sok hasznos infót találtam a terebess.hu oldalon a tormáról. Egyik előző tormás bejegyzésemben is említettem ezt az oldalt. Itt nem csak a tormáról, hanem más kultúrnövényről és kerti növényről lehet sok jó és hasznos információt olvasni. Itt találtam a következőt is:

"A virágszár kialakulása a második évtől várható, de általában csak akkor fejlődik ki, ha több évig marad egy helyen a növény. Összetett sátor virágzata sok. egyszerű virágból áll. A négy zöld csészelevéltől a négy szabadon álló sziromlevél fehér színe élénken elüt. Hat porzójából négynek hosszabb a porzószála. Felső állású, hosszúkás alakú termője két termőlevélből alakul. Hosszúkás vagy gömbös becőke termése 1-5 mm hosszú, rekeszeiben a 4 vagy ennél több mag két sorban foglal helyet. Az 1,5-2,0 mm átmérőjű gömbölyű magok felülete sima. Idegen és önbeporzás egyformán előfordul, ennek ellenére a termesztett fájták rekeszei általában magtalanok. Szaporítása ezért ivartalanul, gyökérdugványozással lehetséges."

Vagyis a virágnak azon kívül, hogy szép és talán majd illatos lesz, más haszna nincs. Viszont alátámasztja a teóriámat a virág, hogy jó helyre ültettem, jól érzi ott magát a torma. Azért lehet, hogy a magokat, ha beérik, jövőre elvetem, hátha lesz belőlük valami.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása