lestyan.jpgNem tudom ki hogy van vele, de nekem a lestyán illata nagyon tetszik. Erős, karakteres, jó zamatos. Szüleimnél vettem észre, és egyből régi emlékek jutottak eszembe, ahogy megéreztem az illatát. Kiderült, keresztanyáméknál ez volt a leves zöldségzöld. Általában a krumplilevesbe ezt tettek, nem pedig zöldség zöldjét. Egyből azt gondoltam kell belőle nekem is, ha másért nem, akkor ha bográcsozunk jó lesz bele zöldnek.

Kérdeztem is, hogyan tudnék abból a nagy bokorból, amely több volt egy méter magasságnál, vinni. Azt mondták, menjek oda ásóval, a bokor végébe szúrjam le úgy, hogy a bokor egy kis részét levágjam a nagy tőről és már vihetem is. És így is történt. Úgy vágtam le egy részt a tőről, hogy szép gyökere legyen és hazavittem, locsolgattam egy ideig, aztán szinte kiirthatatlan lett egészen addig, amíg a tarack mező be nem nőtte. Aztán már alig-alig jött ki.

Idén már attól féltem nem is fog kibújni. Aztán három gyenge szálacska kijött, de a tarack már nyomta volna le. Ekkor döntöttem úgy, át kell tennem egy nyugodtam helyre, ahol esetleg magához tér. A számításom bejött. Megint nagy bokor lett belőle és gyönyörű zöld színe lett. Már csak használni kellene.

Anno a lestyánnal kapcsolatosan elraktam pár cikket, és ebből a https://balintgazda.hu oldalon van pár észrevétel a növénnyel és gondoltam akkor ha már eltettem későbbre, akkor be is illesztem ide:

"Mire használható a lestyán?

A lestyán nagytermetű, sarjakat is fejlesztő, évelő növény, amely másfél-két méter magas virágszáron hozza sárgás virágait és érleli be a magjait.

Levelei igen kellemes, fűszeres illatúak (maggifű). A mély rétegű, nyirkos, tápdús termőhelyet kedveli, nagyon kötött, hideg talajon nem él meg. A legcélszerűbben sarjak leválasztása és elültetése útján szaporítható.

Leveleit, hajtásait tavasztól őszig, bármikor szedhetik, de a sárguló levelek értéktelenek. A lestyán levelei adják az erdélyi csorbalevesek jellegzetes ízét-zamatát. A teája vizelethajtó, epe- és vesebántalmakat enyhítő hatású."

Megnézem, hogy milyen jótékony hatásai vannak a növényre a kedvenc oldalamon, hátha valamivel többet is megtudok erről a növényről.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása