vegyeskultura.jpgMint ahogy észre lehetett venni, idén ősszel nem igen voltam aktív a blogon. Ennek több oka van, és talán már írtam is erről. Nem ezért akartam most megszólalni. Inkább arra gondoltam, hogy az idei őszi munkálataimat kicsit áttekintsem. Nem mintha sok mindent csináltam volna, de azért így is többet elvégeztem, mint amit gondoltam volna.

Szétszedtem a 2-3 éve készített direkt a nyúl ganénak készített "komposztálót", ahova csak ganét hordtam. Kivétel két dolog volt. Egyik, tettem az aljára pár ágat, hogy majd lebomlik. De ez nem igen sikerült, kevés volt neki  a 3 év. Bár egyből roppan, ha hozzányúlunk, de nem bomlott le. Több idő kell neki, vagy csak kisebb ágak kerülhetnek a komposztba. Másik ami a gané közé keveredett, az a párom gaz szállítmánya volt. Arra gondolt, ha már úgy is feltépett egy adagot, akkor a gané tetejére teszi komposztálni. Hát az se nagyon bomlott le, valamint a gazmagok miatt nem is igen tenném komposztba. Ezt le szoktam tüzelni. Persze csak az olyan gazokat, amelyek nagyon agresszívak a konyhakertemben és nem akarom, hogy magról, vagy gyökérről visszakerüljenek esetleg. Nos, amit a gané tetejére tett gazt,azt leszedtem és eltüzeltem. Viszont az érett gané nagyon jó kis trágya lett, amit szétterítettem egy már letakarított területen a kertben.

A gané köré raktam rossz raklapokat és fólia darabokat, hogy minél jobban egybe maradjon és lehetőleg ne gazosodjon, ne száradjon olyan könnyen ki. Nagyjából jól is működtek, bár a rossz raklapok még rosszabbak lettek és azért pár tarack bejutott a trágyába, de azok nem voltak jelentőségteljesek, kézzel könnyen ki tudtam szedni.

Másfél éve a konyhakert elejébe szintén rossz raklapokból akartam egy eper palántáknak megfelelő tornyot építeni, amelynek a tetejébe fűszernövényeket ültettem volna. Sajnos, túl rosszak voltak a raklapok, így széttörtek, nem tartottak. Viszont megkezdtem a feltöltést komposzt anyaggal, ami abba maradt, valamint a fólia közé felhalmozott komposztálandó anyag összeesett, így a halom tetején lett bőven hely. Ide kezdtük a komposztálandó konyhai maradékot összehalmozni. Ami nem igen jó, ezért majd meg fogom szüntetni. Több okból nem jó, ha ott van. Egyrészt rossz helyen van, nagyon közel a konyhába vezető kapuhoz, másrészt nyáron iszonyat büdös tud lenni, ha olyan maradék kerül bele. Gondolok itt a kutyakakira. Nem szabad komposztálót ilyen közel az első udvarhoz létrehozni. Ezért ezt meg kell szüntetni.

Mivel egy új komposztálóra van szükség, ezért már régebben is gondolkodtam azon, hogy egy minden szükségletnek megfelelő, strapabíró megoldást fogok készíteni. Erre azt találtam mi, hogy van 3 (meg egyet szerezni fogok) kőkerítés elemem, amelyek kb. 1,5 méter hosszúak és 30-40 cm szélesek. Ezeket állítva beásom a földbe, hogy ne tudjon tarack bejutni, és még kicsit fóliával, amit még lejjebb ások megtámogatok. A kőlapok fölé rossz raklapokat teszek, hogy magasíthassam a komposzt magasságát. Ezt miután a ganés trágyadombot megszüntettem el is készítettem. Már csak az első udvar közelében lévő komposztot kell szétkapnom, és aminek kell még érés, azt át kell hordani, aminek nem kell, azt pedig szét kell szórni a kertben.

Ez mellett, végre lehullottak a falevelek, végre össze lehet gereblyézni az első udvarban és a gyümölcsösök alatt. Az összeszedett leveleket pedig be lehet tenni a komposztálóba. Természetesen a diófa levelét, amelyet el kellene majd tüzelni. Tudtommal az nem kerülhet a komposztba, mivel vannak benne olyan anyagok, amelyek nem tesztnek jót az elkészült trágyának.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása